Paradise Lost - Host

Paradise Lost - Host

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Re-release

Dennis : Het contrast tussen het actuele Paradise Lost album ‘Medusa’ en hun zevende album ‘Host’ uit 1999 kan haast niet groter. Waren de Britten rondom zanger Nick Holmes en gitarist en componist Greg Mackintosh aan het eind van het vorige millennium afgegleden naar een bijna pure synth-pop band, zo speelt het vijftal tegenwoordig weer snoeiharde death / doom metal zoals in de begindagen van de band. Het huidige label van de band, Nuclear Blast, vond het tijd om de opnamen van ‘Host’ weer eens onder het stof vandaan te halen en dezeals digipack in geremasterde versie opnieuw uit te brengen, waaronder voor het eerst óók op vinyl.

De band zelf vind ‘Host’ nog steeds één van hun beste releases, al is het geen metal album, in ieder geval volgens Nick Holmes. Paradise Lost werd op basis van de succesvolle mainstream metal albums ‘Draconian Times’ en vooral ‘One Second’ getekend door het major label EMI-Electrola, de kapsels werden kortgeknipt en de metalgitaren verdwenen verder naar de achtergrond. In plaats daarvan kwamen beats, elektronische, ritmes, keyboard melodieën, heldere zang, cellisten en violisten en qua stijl ging de band met hun dark rock en synthpop steeds meer op Depeche Mode lijken, wat niet bij alle metal puristen in goede aarde viel. Daarvoor won de band echter weer andere fans terug en in Duitsland haalde de plaat zelfs de vierde plaats in de album charts, maar buiten Duitsland konden de Britten geen potten breken, getuige ook de lage notering in hun thuisland.

Toch is ‘Host’ zeker geen slecht album, het is alleen geen metal album. Tracks als ‘So Much Is Lost’, ‘Nothing Sacred’, ‘Permanent Solution’, en ‘Made The Same’ hebben de tand des tijds prima doorstaan en zijn stuk voor stuk sterke synthpop tracks van hoge muzikale vakmanschap zoals we dat van Paradise Lost kennen. Melancholisch en depressief als altijd. Lekker voor als je even geen zin hebt in snoeiharde metal. Maar persoonlijk was ik juist zo in mijn nopjes met de hervonden death metal roots van de band die ze op hun laatste album ‘Medusa’ tentoonstelden, die voor mij dus ook duidelijk de voorkeur geniet. Maar Paradise Lost zou Paradise Lost niet zijn zonder alle stijlwisselingen die de band door alle jaren heen heeft ondergaan. In ieder geval geeft de band verzamelaars van vinyl met deze re-release de kans de Paradise Lost collectie te completeren op zwart, helder en mint vinyl.

Meer informatie