Wishing Well - Rat Race

Wishing Well - Rat Race

Label : Inverse Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Men gooit vier Finnen en een Chileen in een blender, en dat levert je dan de band Wishing Well op. Deze, van oorsprong Finse, band heeft in 2016 zijn eerste album ‘Chasing Rainbows’ uitgebracht. Het nieuwe ‘Rat Race’ is een logisch vervolg op het eerste album qua sound. Op dit tweede album staat nu de Chileen Rafael Castillo achter de microfoon. Wat een verbetering in vergelijking met de zanger op het eerste album! Een andere toevoeging is Arto Teppo als Hammond organist. Grote baas van Wishing Well is echter gitarist Anssi Korkiakoski (tevens ook de manager van de band). Alle nummers op dit album komen uit de koker van Korkiakoski. Hij heeft ’t er maar druk mee, maar de kwaliteit van het songmateriaal lijdt er niet onder.

Je kunt Wishing Well het beste beschrijven als de Finse variant op de oude Rainbow. We hebben hier een echt lekker album in handen. Korkiakoski is volgens mij ook zeker beïnvloed door ene meneer Blackmore. In zijn gitaarspel, vooral de solo’s, is dit goed terug te horen. Kijkend naar de bandfoto snap ik wel waar die invloeden vandaan komen, de heren zijn allen toch boven de veertig Na de twee uptempo krachtpatsers ‘Wheeling and Dealing’ en ‘Children Of Paradise’, volgt het slepende ‘Pilgrim Caravan’ met een spookachtig viooltje om aan de sfeer bij te dragen. Goed geslaagd. Ook wordt duidelijk dat nieuwkomer Castillo een geweldig stemgeluid en bereik heeft. De keuze om Teppo als Hammond organist aan te stellen is ook een goede keuze geweest, het voegt echt iets toe aan de sound van de band. In de titelsong ‘Rat Race’ krijgt Teppo alle ruimte om zijn kunsten te etaleren. ‘Falling Out Of Love’ is meer singlemateriaal (al bestaat dat fenomeen al jaren niet meer), het nummer is wat lichter. In de achtergrondzang meen ik ook een aantal vrouwelijke stemmen terug te horen. De ballad ‘Grain Of Sand’ is helaas wat langdradig en mist wel wat variatie en avontuur. Het album wordt in stijl afgesloten met het swingende ‘Day Of Doom’. Aangename verrassing!