Monotheist - Scourge

Monotheist - Scourge

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Een monotheïst gelooft in het bestaan van één god, de enig ware god. Hij is volgens hen degene die de mens de aarde en het leven heeft geschonken en als enige aanbidding verdiend. Klinkt een beetje als Marilyn Manson die om liefde vraagt van zijn publiek maar het niet krijgt. In het geval van de band Monotheist uit Orlando hebben we te maken met een christelijke progressieve death metal band die de brutaliteit van een band als Suffocation vermengd met de experimenteerdrift van technische en progressieve bands als Extol, Cynic en Opeth.

Op hun tweede album ‘Scourge’ dat op 16 maart via Prosthetic Records zal worden uitgebracht gaat de band rondom gitarist Michael ‘Prophet’ Moore dan ook helemaal los. Het openingsnummer ‘The Grey King’ is meteen het visitekaartje van de band; genadeloze blastbeats, aansprekend technisch gitaarspel, rauwe deathgrunts, tempowisselingen, zweverige gitaarriffs en pakkende soli wisselen elkaar in hoog tempo af. Ex-Scar Symmetry zanger Christian Älvestam levert op dit nummer tevens een sterke gastbijdrage. ‘The Great Chain King at the Neck of the Earth’ is ook een fantastisch vet nummer met wederom zweverige death metal passages, waarin de band rustige stukken met explosieve blastbeats en cleane gitaarpartijen afwisseld. Na een prelude van strijkinstrumenten volgt het uiterst explosieve ‘Mark of The Beast Part 2 – Scion of The Darkness’. Halverwege het album krijgen we het tien minuten durende instrumentaal ‘Infinite Wisdom’, dat echt een track is om met koptelefoon op te luisteren en je vervolgens mee te laten slepen in de muzikale genialiteit van Monotheist. Op ‘Desolate It Mourns Before Me’ horen we een solo van Bobby Koelble (ex-Death, Death DTA) en het afsluitende titelnummer ‘Scourge’ is ook een hoogstaand technisch death metal nummer. Monotheist profileert zich op ‘Scourge’ als experimenteergrage avontuurlijke progressieve death metal band die invloeden vanuit de jazz en klassieke stromingen op uitstekende wijze weet samen te smelten zonder dat het ergens te geforceerd klinkt. Muzikaal zit dit echt heel goed in elkaar. Wat een dikke schijf!