Desert Storm - Sentinels

Desert Storm - Sentinels

Label : APF Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Stoner vijftal Desert Storm brengt ons hun vijfde album, 'Sentinels'. Het woord sentinels heeft vind ik altijd al een hele krachtige uitstraling gehad en de muziek op dit album doet daar dan ook niks aan af. Integendeel, de stevigheid van deze nieuwe nummers van Desert Storm geeft het hele idee juist een nog grotere daadkracht en is zelfs donkerder en zwaarder dan bijvoorbeeld het vorige album 'Omniscient'.

De band schopt af met 'Journey's End' en met een aantal stevige riffs weten we dan eigenlijk gelijk al waar we aan toe zijn, vooral als er daarna een enorme geluidsgolf over ons heen wast waar de brute stem van Matt Ryan nog eens een schopje bovenop doet. De band weet dit en de daarop volgende nummers bijzonder interessant te houden door tempowisselingen, stukken solo en vernuftige breaks. Zware muziek is het best met zware thema's en ook al is 'Journey's End' bedoelt als een soort "begin van iets nieuws", krijgen we ook te maken met zaken als je helemaal naar de klote zuipen in 'Too Far Gone', een verstandige levensles in 'The Extrovert' en ouderwetse bargevechten in 'The Brawl'. De zanger weet dit alles, bijgestaan door immer groovend geluid, op een zeer overtuigende manier te brengen, als in dat ik geen enkel moment twijfel aan zijn oprechtheid en verstand van zaken. De teksten zitten ook mooi in elkaar, hier en daar zou ik het zelfs po√ętisch noemen. Hoogtepunt vind ik, op alle vlakken, 'Kingdom Of Horns'. Het begin alleen al roept een beeld op van onheldere moeraswateren die door het riet heen worden beschenen door een laaghangende zon. De rustige muziek en serene vocalen weten een heel mysterieuze sfeer op te roepen die soms met harde bas en drums en riffs doorbroken wordt door gruwelen uit de diepte om daarna weer terug te keren en te resulteren in een soort van machtig eindgevecht, zowel muzikaal als denkbeeldig. Geniaal.

Een mooi album. Als je ze live wilt zien, Desert Storm is momenteel bezig met een Europese tour. Voor data kun je hun Facebook bezoeken!