Birth Of Joy - Hyper Focus

Birth Of Joy - Hyper Focus

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Het blijft een interessant trio, Birth Of Joy uit Nederland. Zelf omschrijven ze hun muziek als ‘sixties on steroids’ en dat is een adequate omschrijving. Al jaren timmeren deze jongens aan de weg en ondanks dat het grote succes altijd is uitgebleven, doen ze geen concessies; ze blijven hun eigen muziek trouw. En zo horen we op deze nieuwe schijf ‘Hyper Focus’ ook nu weer muziek, geinspireerd door bands als Pink Floyd, The Doors en The Who. Psychedelica from the Lowlands derhalve.

Ja, zoals ik al zei, ze blijven volharden in het spelen van deze hallucinerende sixties muziek. Daar is zeker in eigen land geen grote markt voor. Met name in Duitsland zal/zou de band het toch wel goed moeten kunnen doen want daar is deze muziekstijl nog steeds erg populair. En als ik zo kijk naar het uitgebreide tourschema van de band voor de komende weken, hebben ze dat zelf ook goed in de gaten. Muzikaal is er dus niet veel veranderd ten opzichte van eerder werk. Het gros van de songs klokt tussen de drie en vier minuten en zijn derhalve lekker puntig. Soms waaiert het wat meer uit en (opener ‘Join The Game’ en ‘Sypdorkat’) en zoekt de band het experiment. Meest opvallende muzikant is ook nu weer toetsenist Gertjan Gutman; zowel het geluid van zijn orgel als zijn speltechniek zijn geweldig. Hij weet de meest geweldige geluiden uit zijn instrument te toveren (‘Riff Raff’) en geeft de rockstructuur van de songs elke keer weer wat extra’s. En natuurlijk mag niet onvermeld blijven dat zanger/gitarist én gezicht van de band Kevin Stunnenberg zich ook weer van zijn beste kant laat zien en horen. Een fijne release, die de band geen nieuwe fans zal opleveren maar die de positie van Birth Of Joy bevestigt. En dat bedoel ik positief.