Gravehill - The Unchaste, The Profane & The Wicked

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Het Amerikaanse Gravehill speelt een vuige mix van death, black en thrash metal en het Californische quintet doet dat op ‘The Unchaste, The Profane & The Wicked’ verdomde lekker. De gedrevenheid spat van de acht met name lekker uptempo doorhakkende nummers af.
De band bracht eerder ondermeer ’When All Roads Lead To Hell’ (2011) en ’Death Curse’ (2014) uit, waar collega Pim best over te spreken was. Ik leerde ze zelf kennen op de split met Mordbrand van eind 2016. De Gravehill tracks op die split deden me toen niet zo heel veel, maar het materiaal op deze nieuwe langspeler heeft veel meer te bieden.

De band combineert anno 2018 het rauwe van Destroyer 666, het gedrevene van Nifelheim, het rammelende van Hellhammer, het lompe van Gehennah - maar ik wordt absoluut bij vlagen herinnerd aan het oude werk van een wat meer melodieuze thrash spelende band als The Crown. Vooral die laatste vergelijking verbaasde me enigszins bij de eerste luisterbeurt, maar de schijf wordt er een stuk gevarieerder en pakkender door, zonder overigens in te boeten aan puurheid en rauwheid. Wie op zoek is naar pakkende en energieke death/thrash, vol thrashy riffwerk, lekker groovende, gedreven en vol oemta zittende drums, ondersteunt door een rollende bass, met hier en daar net wat catchy melodie en jankende leads en volgebruld door een gemeen smerige maar redelijk gearticuleerde rochel doet er goed aan deze thrash’n’rollende kneiter op z’n minst één speelbeurtje te geven. Niet wereldschokkend, maar in al z’n recht-voor-zn-raapheid wel lekker!