Black Moth - Anatomical Venus

Black Moth - Anatomical Venus

Label : Candlelight | Archiveer onder stoner

Bart M. : Afgelopen jaar in Leeds heb ik het Italiaanse Psychedelic Witchcraft gezien. Het was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met een muziekstijl die zich kenmerkt door de vrouwelijke zang en occulte thematiek. Toen ik me daar wat meer in ging verdiepen kwam ik er achter dat er best wel een groot aantal van dit soort bands bestaan, zoals we bijvoorbeeld ook veel female fronted gothic bands kennen. Het is een soort formule en loopt daarom het risico al snel in een cliché te verzanden. Wat prima is, als je daar van houdt. Ik vind clichés persoonlijk erg oninteressant, behalve als we over Manowar praten, maar Black Moth (uit Leeds, dat was mijn bruggetje) weet met 'Anatomical Venus' het stereotype behoorlijk te ontkrachten. Dit is echt geweldige muziek.

Gelijk vanaf beginnummer 'Istra' weet je waar je aan toe bent. Heel krachtige muziek die met een schijnbaar groot gemak wordt bijgestaan door de ontzettend sterke vocalen van Harriet Hyde. Niet alleen is haar stem daadkrachtig en overtuigend, het heeft ook een behoorlijk erotische lading, wat de muziek zeker ten goede komt. En om de haverklap (net als je denkt dat het dus een cliché gaat worden) neemt de muziek een interessante wending, onverwachts, waardoor je nonstop geboeid blijft luisteren. De hele plaat is een soort kerkdienst die geleid wordt door een prachtige hoge priesteres. Ik vergelijk niet graag mensen met Grace Slick (Jefferson Airplane) omdat dit voor mij de ultieme zangeres is en alhoewel zij echt nog wel nummer één is, staat ze niet meer op eenzame hoogte. Wat wel zo gezellig is.

Sommige bands weten je met hun muziek in een geheel andere wereld te zetten. Dat is voor mij de definitie van psychedelische muziek, daar komt verder niet per se drugs bij kijken, en Black Moth is wat dat betreft op en top psychedelisch. Het is alsof het album een spreukenboek is met op elke pagina (elk nummer) een fantastische betovering. Een echte transcender. Een soort van sneltrein die veel te snel op zijn bestemming aankomt. Enfin, je snapt mijn punt denk ik wel. Ik krijg hier geen genoeg van.