Red Lama - Motions

Red Lama - Motions

Label : All Good Clean Records | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Op ‘Motions’, het tweede album van het Deense zevental Red Lama worden we teruggekatapulteerd naar de vroege jaren tachtig met een geluid dat overduidelijk verwijst naar de hoogtijdagen van de new wave van de Simple Minds (voor ze echt doorbraken), Talk Talk en The Mission. Een tijd waarin voor keyboards gold dat je er het liefst zoveel mogelijk van gebruikte, en dan liefst op een manier die we nu al gauw “cheesy” noemen. Duidelijk niet in Denemarken, want Red Lama heeft bij het maken van ‘Motions’ voortdurend ‘New Gold Dream’ op de achtergrond laten meespelen. Het enige dat voorkomt dat de Denen zo de plaats van Jim Kerr en de zijnen in kunnen nemen is de toevoeging van wat “exotische” instrumenten: bongo’s, dwarsfluit en dankzij de medewerking van lokale Deense beroemdheid Bjonko de klarinet. Maar het zijn vooral de (echte of geëmuleerde – niet dat het wat uitmaakt) Oberheim synths met dat typische eighties new wave geluid die er samen met de bijzonder gladde productie voor zorgen dat Red Lama zo onbeschaamd ouderwets klinkt, wat ze zelf ook denken en zeggen.

Ben je opgegroeid in de jaren tachtig – of houd je gewoon van de muziek uit die tijd – dan is ‘Motions’ als een warme deken. Ook al zijn de gekwelde theatrale vocalen van Johannes Havemann Kissov Linnet niet altijd even zuiver, het dikke synthesizertapijt dat de basis vormt van elk van de negen songs op het album laat je comfortabel wegzweven. Als je de tamelijk risicoloze radiorock van Red Lama hoort dan is het moeilijk voorstelbaar dat deze band is ontstaan na het (in Denemarken) legendarische optreden van het Deenstalige alter ego van de psychedelische rockers Baby Woodrose, Spids Nøgenhat op het Roskilde festival. Het verschil had bijna niet groter kunnen zijn. Beide bands zijn zonder twijfel retro, maar waar Spids Nøgenhat spannend en anders (want Deenstalig) is, daar is Red Lama vooral veilig en te veel gericht op het naspelen van de Britse voorbeelden. Op een paar uitspattingen na overheersen de midtempo songs. ‘Motions’ zal het vast goed doen op de Deense popradio, maar of het hier ook aanslaat waag ik te betwijfelen. Het is vakkundig gemaakte popmuziek, maar (te) braaf geproduceerd en zonder eigen gezicht. Daar helpen geen bongo’s en klarinetten meer aan. Beste nummer: ‘Awakening’, dankzij die Balkan klarinet. Helaas ben je de rest van de nummers alweer vergeten zodra ‘Elements II’ is uitgespeeld.