Rolo Tomassi - Time Will Die And Love Will Bury It

Label : Holy Roar Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Ik ga niet tegen je liegen – ik had nog nooit van deze band gehoord voordat ‘Time Will Die and Love Will Bury It’ op mijn deurmat plofte. De nieuwe plaat van het Engelse Rolo Tomassi komt uit op 2 maart en mijn hemel, wat wordt hier een divers, doorleefd en fris geluid ten gehore gebracht! De groep trekt inspiratie uit alle hoeken van rock/metal, van post-rock tot black metal tot indie rock tot psychedelische 70s prog – het gaat alle kanten op maar het voelt nooit misplaatst. Eerder verrassend en vooral origineel.

Waar de plaat opent met een ambient elektronische pulse worden we al snel getrakteerd op ‘Aftermath’ – een beeldschoon post-rock nummer met veel indie invloeden, upbeat feel en een sterke Paramore inslag. De refreinen laten dan weer een theatrale kant horen die zich niet makkelijk laat omschrijven. ‘Rituals’ laat een duisterder, serieuzer geluid horen dat het theatrale van Leprous mixt met het over-de-top van Between the Buried and Me. De eerst zo lieflijk klinkende Eva Spence schreeuwt er naargeestig op los en laat zich van een andere, ietwat demonischere kant horen.

De twee extremen worden in latere nummers samengevoegd tot een pakkend geheel en nummers als ‘The Hollow Hour’, het mathy ‘Alma Mater’ (waar de albumtitlel een sterk setpiece in het nummer is) en het epische ‘A Flood of Light’ smaken allemaal naar veel meer. Enig minpunt is dat de toetsenleads soms erg overbearing in de mix kunnen liggen en dat de screamo zang van zangeres Spence wat te wensen overlaat als het aankomt op variatie in dynamiek – een geoefender laag (dat hier en daar juist zo ijzersterk voorbij komt) en oorverdovend hoog zou hier goed ten pas gekomen zijn. Verder valt er nagenoeg niets aan te merken op deze plaat – voor iedereen die op zoek is naar een frisse sound met invloeden uit zowel het moderne indie genre alswel verschillende metal en punk; uw zoeken mag gestaakt worden.