Dream Ocean - Love Lost Symphony

Dream Ocean - Love Lost Symphony

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : De Turkse female fronted symfonische metal band Dream Ocean werd reeds in 2009 opgericht door zangeres Basak Ylva en gitarist Oz Khan en ook heden ten dage vormt dit duo nog steeds de kern van deze prima band. Basak en Oz besloten in 2017 om naar Duitsland te verkassen omdat het klimaat in Turkije voor dit soort bands nu eenmaal niet geweldig is en als gevolg hiervan heeft men nu ook een viertal Duitse muzikanten in de line-up. In 2012 werd de vier-track EP ‘Daydreamer’ uitgebracht die dan nu gevolgd wordt door dit full-length debuut album ‘Love Lost Symphony’.

Mijn eerste kennismaking met Dream Ocean was hun optreden op het Femme festival van 2017 en ik moest zeggen men toen een zeer positieve indruk om me achterliet, mede vanwege het prima, bij tijd en wijlen lekker aanstekelijke song materiaal en de erg sterke vocalen van Basak. Ik was dan ook erg benieuwd hoe dit debuutalbum zou gaan klinken en ik kan nu al verklappen dat ‘Love Lost Symphony’ mijn verwachtingen zeker heeft ingelost. Na het intro ‘Inception’ opent de plaat sterk met de single ‘Beyond The Greed’, waarop lekkere riffs gecombineerd worden met goed, ondersteunend bombastisch keyboard-werk en prima zang. Ook nummers zoals het aanstekelijke ‘Everstorm’, het lange en zeer onderhoudende ‘Island Of Dreams’, het wat melodieuzere ‘Hain’ en ‘Never Enough’ (met Epica’s Mark Jansen als gast-grunter) zijn allemaal voorbeelden van hoe prima symfonische power metal moet klinken.

De grootste troef binnen de band is toch wel zangeres Basak Ylva, die het op zich al sterke materiaal nog naar grotere hoogte weet te stuwen. Ze krijgt in de wat ingetogener nummers zoals de als piano-ballad startende ‘Divine Light’ (met een lekkere gevoelige gitaarsolo) en ‘Songs To The Aurora’ volop de gelegenheid om haar niet geringe zangkwaliteiten te etaleren, maar eigenlijk is ze op het gehele album prima op dreef. Wellicht komt haar talent nog wel het beste tot uiting op het heerlijke duet met Cyhra-zanger Jake E getiteld ‘Forever’, wat in mijn beleving zeker tot de beste nummers op deze ‘Love Lost Symphony’ behoord.

De uitdaging bij albums die meer dan een uur duren is altijd om de luisteraar van begin tot eind geïnteresseerd te houden, maar ik moet zeggen dat Dream Ocean daar prima in slaagt. ‘Love Lost Symphony’ weet een erg goede balans tussen power, bombast en emotie te creëren en grijpt je vanaf het allereerste moment bij de strot om pas na de laatste noot los te laten. Dream Ocean bewijst met dit debuut een talentvolle en spannende nieuwkomer binnen het genre te zijn, die zeker in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van bands als Epica en Nightwish. Als je op je eerste full-length album dit niveau al weet te halen, denk ik dat je als band een mooie toekomst tegemoet gaat…