Whipstriker - Merciless Artillery

Whipstriker - Merciless Artillery

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : In de extreme metal underground is de Braziliaan Victor Vasconcellos a.k.a Whipstriker een gerespecteerde man. De beste man is betrokken (geweest) bij o.a. Atomic Roar, Farscape, Diabolic Force, Power From Hell en Toxic Holocaust en is in de afgelopen tien jaar ook behoorlijk actief met zijn eigen Whipstriker, waarmee hij al drie sterke langspelers (en talloze nevenreleases) heeft uitgebracht.

De vierde Whipstriker elpee, ‘Merciless Artillery’, gaat simpelweg verder waar diens magnifieke voorganger ’Only Filth Will Prevail’ ophield. De titel had niet beter gekozen kunnen worden, want wat we hier hebben is inderdaad een genadeloze artillerie van thrash, black, en traditionele heavy metal en stevige punk n’ roll. Wat mij vooral opvalt is dat de sfeervolle, melodieuze, traditionele gitaren meer ruimte hebben gekregen. Daardoor is de vergelijking met collegae Deströyer 666 iets meer voor de hand liggend. Dat heeft echter niet al te grote gevolgen gehad voor het totaalgeluid, want dit is gewoon Whipstriker en de geest van legendes zoals Venom, Bathory, Possessed en consoorten is nog altijd dominant aanwezig.

Wat verder opvalt aan het nieuw materiaal is dat men zich vooral op songwriting niveau nog verder heeft ontwikkeld. Alle acht tracks op het album zijn stuk voor stuk ijzersterke composities en genadeloze zweepslagen en het is onmogelijk om enkele uitschieters te noemen. De productieteam Leon Necromaniac (Apokalyptic Raids) en Joel Grind (Toxic Holocaust) heeft daarnaast gezorgd voor een sterke, vette sound die tegelijkertijd de ouderwetse charme van de muziek intact houdt. Tot slot maakt de gave hoes (als mede de verbeterede logo) van niemand minder dan Rok (Sadistik Exekution) het plaatje compleet. Alles bij elkaar is ‘Merciless Artillery’ een uitstekende, maar ook “typische” (en dat bedoel ik uiteraard alleen maar positief) plaat in haar soort, en daarom een must voor de liefhebbers van het genre, van bovengenoemde bands en van bands zoals Bulldozing Bastard, Baphomet’s Blood, Bunker 66, Children Of Technology, Bat, Nocturnal, Witchburner en consorten.