Ungdomskulen - Gold Rush

Ungdomskulen - Gold Rush

Label : Apollon Records | Archiveer onder alternative / pop

Leon : Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe Ozzy Osbourne nou zou klinken als hij rock met funk invloeden zou zijn gaan maken? Het zou mij niet verbazen als dit zou lijken op de muziek die de Noorse band Ungdomskulen maakt. Dit is voornamelijk te danken aan het feit dat de zang van Kristian Stockhaus af en toe wel héél erg lijkt op die van de Black Sabbath zanger. Sinds 2003 timmeren de drie Noren al aan de weg en hebben sinds die tijd al een kleine waslijst aan werk uitgebracht, veel daarvan is uitgebracht in de vorm van singles. Het nieuwste werk van de drie Noren heet ‘Gold Rush’ en is gewoon een volwaardige CD vol met rockmuziek.

‘Gold Rush’ is geen gewone plaat, de heren van Ungdomskulen doen hun best om muziek te maken die niet in een hokje te stoppen valt, wat aardig is gelukt. Zoals gezegd is funk/rock de beste omschrijving die ik kan geven maar daar doe ik de heren wel een beetje in tekort. De liedjes zijn niet complex maar zeer melodieus, het is dus erg toegankelijk en makkelijk goed te vinden. De plaat klinkt alsof deze vijftien jaar geleden is opgenomen en dat past prima bij de muziek. Instrumentaal is de muziek ook prima, alles klinkt strak en de partijen zijn redelijk interessant. De zang van Stockhaus is zeker niet slecht maar heeft dezelfde kenmerkende ‘zeurderige’ stem die Ozzy Osbourne ook heeft, nu ben ik geen fan van diens stem dus dat is voor mij wel een klein minpuntje. Een ander puntje van kritiek is dat ik de muziek net iets te eentonig vind, na een aantal nummers ben ik het wel zat en ben ik toe aan iets anders. Zeker het liedje ‘Police Woman’ is voor mij echt een domper.

Stel ik ben bij een festival, en ik loop toevallig bij Ungdomskulen langs, dan zou ik zeker even blijven staan om te kijken, ik zou echter niet een heel optreden blijven staan. ‘Gold Rush’ is echt geen slechte plaat maar het mist nog wel wat om echt een serieuze speler te worden. Ik heb vooral moeite met de ‘zeurstem’ van Stockhaus en de eentonigheid van de muziek, zouden ze daar aan werken dan zou ik misschien wel een keertje naar een concert willen gaan om te kijken, mits ze in de buurt spelen dan. Een zeer aardige plaat van een band met potentie, maar ook met ontwikkelpunten.