Tengger Cavalry - Cian Bi

Tengger Cavalry - Cian Bi

Label : Napalm Records | Archiveer onder different metal

Sicktus : Goed, dat Tengger Cavalry geen alledaagse eend in de metalen bijt is, moge inmiddels wel als algemeen bekend beschouwd worden. En anders leest u nog maar even onze recensies van ’Blood Sacrifice Shaman’ (2015), ’Ancient Call’ (2016) of ’Die On My Ride’ (2017) er op na. Voor mij persoonlijk was ‘Ancient Call’ m’n eerste kennismaking met de band en die plaat beviel me uitstekend. Het recentere ‘Die On My Ride’ viel me een beetje tegen, ondermeer doordat de plaat ook een aantal toegankelijke pop / alternative rock liedjes bevatte, die niet echt lekker matchten met de heavy/folk kant van de band (en sowieso ronduit matig waren), waardoor ‘Die On My Ride’ wat fragmentarisch voelde.

Op hun zesde langspeler ‘Cian Bi’ gaat de band wat dat betreft weer meer terug naar de plaat die voor mij de kennismaking was: ‘Ancient Call’. Toch blijven er ook elementen van ‘Die On My Ride’ overeind, zoals de lage voordraagzang (kuch) die wat aan Laibach doet denken en die naast de Mongoolse keelzang de belangrijkste zangstijl op ‘Cian Bi’ is. Ook staat er weer een volstrekt matig alternatief rock liedje op in de vorm van ‘Just Forgive’. Nee, dit is echt niet jullie sterkste kant, mannen. En dan zeg ik het nog netjes. Wat van alle voorgaande platen overeind blijft zijn de diverse folkloristische strijkinstrumenten - met nog altijd de Morin Khuur als belangrijkste drager van de sound. De mix van melancholische traditioneel strijkwerk, doorkruist / ondersteunt door folky/heavy metal elementen en stevig doortrappende drums. Het gitaarwerk op ‘Cian Bi’ is overigens opvallend vaak tamelijk staccato. Het staccato gaat zelfs zo ver dat ik bij vlagen aan industrial metal of zelfs aan oude Fear Factory moet denken. Let wel, dat gaat dan puur om het kille, staccato hakken van de gitaren – en misschien een beetje de gitaarsound. Overall: aardige plaat, beter dan ‘Die On My Ride’, maar het voelt wel of de band voor een heel groot deel van de 40+ minuten op ‘Cian Bi’ te veel volgens dezelfde formule heeft gecomponeerd.