Phil Lanzon - If You Think I'm Crazy

Phil Lanzon - If You Think I'm Crazy

Label : Cargo Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Keyboard-speler Phil Lanzon is al vanaf het jaar 1986 lid van het hardrock-instituut Uriah Heep, met wie hij menig uitstekend plaatje op de markt heeft gebracht. Voordat er in 2018 weer een nieuwe Heep plaat gaat verschijnen, vond hij het een geschikt moment om met een aantal bevriende muzikanten een solo-album op te nemen, die nu onder de titel ‘If You Think I’m Crazy’ beschikbaar is. Het materiaal wat er op deze plaat te vinden is komt niet echt in de buurt van wat Lanzon met Uriah Heep laat horen, want hij verwerkt veel meer invloeden uit de echte progressieve en symfonische rock in de nummers, zodat het materiaal veel weg heeft van bands zoals Pendragon en Arena. Dat gezegd hebbende moge het duidelijk zijn dat dit solo-album niet echt geschikt is voor het overgrote gedeelte van de Lords Of Metal lezers, maar zijn weg beter zal vinden naar de die-hard prog-rock liefhebbers.

Daar zijn er gelukkig voor Phil Lanzon ook genoeg van en het dient te worden gezegd dat de songs op ‘If You Think I’m Crazy’ interessant genoeg zijn om aan een goede luisterbeurt te onderwerpen. Lanzon maakt gebruik van een aantal verschillende zangers, want buiten zijn eigen vocale bijdrage doen ook John Mitchell, Andy Makin en Andy Cain een vocale duit in het zakje. Dat zorgt in ieder geval voor voldoende afwisseling en dat, gecombineerd met een aantal lekkere songs, maakt deze ‘If You Think I’m Crazy’ best een aangename luisterervaring. Nummers zoals ‘Mind Over Matter’, ‘Lover’s Highway’ en (vooral) afsluiter ‘Forest’ klinken erg goed en zullen de prog-rock fans absoluut kunnen bekoren. Phil Lanzon heeft zeker geen buitensporig goed album afgeleverd, maar wel een zeer degelijke en gevarieerde plaat en dat verdient zeker respect. Zelf ben ik wat meer te porren voor zijn werk met Uriah Heep, maar ik kan me zeker voorstellen dat de gelouterde prog-rock fanaten deze ‘If You Think I’m Crazy’ zullen kunnen waarderen.