Eïs - Stillstand Und Heimkehr

Eïs - Stillstand Und Heimkehr

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Vera : Eïs – vroeger Geïst – is de intensieve muzikale uitlaatklep van mastermind Alboin en dit leidde tot prachtige post black metal albums zoals ’Wetterkreuz’ en ’Bannstein’. Zowat alle drie jaar volgt er een eruptie van inspiratie. Ditmaal is ‘Stillstand Und Heimkehr’ een EP met twee lange composities, samen goed voor 22 minuten diepgaande extreme klanken. Enig opzoekwerk leert ons dan Eïs intussen bestaat uit Alboin en gitarist Abarus met twee sessiemuzikanten voor de live optredens, terwijl men deze muziek voor het eerst zelf opgenomen heeft in een eigen studio. We zijn benieuwd hoe de evolutie van Eïs zich nu verder gezet heeft.

Intens, dat is het kernwoord dat eerst bij me opkomt. Eerste nummer ‘An Den Schwarz Besandeten Gestaden’ (13 minuten) vangt aan met sfeervolle pianonoten en aanrollende golven, maar na twee minuten barst het uit in uiterst beklemmende black metal. Alboin schreef dit dan ook in de donkerste periode van zijn leven en dat merk je. Zelfs een passage met atmosferische klanken klinkt verstild maar beklemmend. Daarna gaat het stapvoets met ruwe zang naar het einde toe, met acceleratie en uiteindelijk languit in vredig vertoon. Het tweede nummer ‘Stillstand Und Heimkehr’ (negen minuten) doet in intensiteit niets onder voor de eerste catharsis. Met diffuse gitaren gaat het rockend van start, de stem klinkt vanuit een diepe krocht, omgeven door gitaarmuren. Hier wordt geciteerd uit C.D. Friedrichs ‘Wanderer Über Den Nebelmeer’ met de wetenschap dat een zwervende ziel meer heil brengt dan thuiskomen en verkommeren. Gejaagd gesproken passages leiden ook hier tot een berustend einde. Het mag een beetje vreemde ervaring zijn na vorig werk, maar wie weet tot wat dit leidt in de toekomst.

Meer informatie