Nightwish - Decades

Nightwish - Decades

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Na de welverdiende sabbatical periode van een jaar die men na de laatste toer had ingelast, is deze verzamelaar weer het eerste teken van leven van de Finse symfonische metal legende Nightwish, alvorens men wederom de wereld rond zal gaan reizen en de vele fans zal gaan verblijden met een volgende uitgebreide toer. Het is moeilijk voor te stellen dat de eerste plaat ‘Angels Fall First’ alweer ruim twintig jaar geleden verscheen, maar dat is toch echt het geval en daarom heeft men besloten om deze dubbelaar zeer toepasselijk ‘Decades’ te noemen. Mastermind en bandleider Tuomas Holopainen heeft tijdens het selectie-proces van het materiaal voor ‘Decades’ niet gekeken naar de beste Nightwish nummers, maar naar de songs die het meest betekend hebben voor de band. Ik moet zeggen dat dit niet echt tot veel verrassingen heeft geleid, want alle essentiële nummers zijn wel op het album geplaatst. Natuurlijk zullen er mensen zijn die hun persoonlijke favorieten zullen missen, maar ‘Decades’ geeft gewoon een prima bloemlezing van ruim twintig jaar Nightwish.

Van elk album zijn er tracks vertegenwoordigd en dat geeft een mooi overzicht hoe de band zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Men heeft ervoor gekozen om het materiaal in chronologisch omgekeerde volgorde op de plaat te zetten, zodat je als het ware terug in de Nightwish-tijd reist. Die reis eindigt met het demo-nummer ‘Nightwish’, dat wellicht de enige track zal zijn die de meeste Nightwish-fans nog niet in hun bezit hebben. Diegenen die hadden verwacht dat het oude materiaal opnieuw ingezongen zou gaan worden door de huidige zangeres Floor Jansen zullen teleurgesteld zijn, want men heeft de keuze gemaakt om alles in de originele uitvoeringen op het album te plaatsen. Volgens Tuomas Holopainen moet je niet proberen om de geschiedenis te gaan wijzigen omdat dit een integraal onderdeel is van het ontwikkelingsproces van de band en daar valt veel voor te zeggen. Dat betekent wel dat deze verzamelaar niet echt interessant zal zijn voor de vele Nightwish fans, daar er buiten het reeds genoemde demo-nummer niets nieuws op het album te vinden is. Dat neemt echter niet weg dat men met deze ‘Decades’ een erg geslaagd overzicht heeft gemaakt van ruim twintig jaar Nightwish en dat zorgt toch al gauw voor zo’n tweeënhalf uur luisterplezier!

Tracklist:
1. The Greatest Show On Earth
2. Élan