23 Acez - Embracing The Madness

23 Acez - Embracing The Madness

Label : Freya Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim S. : Drie jaar na het verschijnen van het vorige album ‘Redemption Waves’ brengt het Belgische 23 Acez dan eindelijk de opvolger uit, ‘Embracing The Madness’. In de bio lezen we een lulverhaal over het schrijven en opnemen van materiaal in 2015 en 2016 en dat de band op zoek ging naar een echte metal producer omdat de koers van de muziek drastisch gewijzigd zou zijn. Tja, het zal wel. Als producer kwam de band uiteindelijk uit bij Simone Mularoni (ik ken de goede man niet) maar het moet gezegd worden; het album klinkt erg goed.

De muziek is inderdaad ook wel gewijzigd moet ik toegeven. Dit album is veel heavier dan haar voorganger. Konden we ook toen al horen dat Tom Tas en Benny Willaert goed vooruit konden op hun gitaren; op deze nieuwe schijf laat vooral Tas horen een meer dan begenadigd gitarist te zijn. Hij speelt heavy riffs, flitsende solo’s en hij weet vooral indruk te maken middels subtiele trucs en licks tussen al het geweld door. Je hoort echt geweldig gitaarwerk op dit album! De band heeft haar gevoel voor melodie zeker ook behouden, want ondanks dat de gitaren er bij tijd en wijle genadeloos inhakken, klinkt de muziek te allen tijde melodieus. Dat komt ook omdat Benny Willaert altijd blijft zingen, zonder te gaan schreeuwen, over the top te gaan of wat dan ook. Nee, dat zit allemaal zeer verzorgd en geraffineerd in elkaar en dat de band daartoe in staat was, wisten we natuurlijk al. Wat ik eigenlijk een beetje mis zijn echte uitschieters; er staat geen enkel slecht nummer op de schijf maar ik tref ook geen tracks aan die boven de rest uitsteken. Maar aangezien het gemiddelde niveau vrij hoog ligt, moet ik daar niet over zeuren. Well done boys.