Judas Priest - Firepower

Judas Priest - Firepower

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het droevige nieuws dat er tien jaar geleden bij Judas Priest gitarist Glenn Tipton de ziekte van Parkinson was geconstateerd heeft de euforie bij de fans voor dit nieuwe, inmiddels negentiende, full-length studio-album ‘Firepower’ natuurlijk behoorlijk overschaduwd. Desalniettemin doet het me deugd om te constateren dat de opvolger van het in 2014 verschenen ‘Redeemer Of Souls‘ wederom een erg puik werkstuk is geworden. Ondanks het feit dat de mannen behoorlijk op leeftijd beginnen te geraken, is daar op deze plaat absoluut niets van te merken, want het geboden materieel klinkt gewoonweg erg fris en past naadloos in de inmiddels zeer uitgebreide Priest-catalogus. Wellicht dat de invloed van “jonge hond“ Richie Faulkner hierin enigszins een rol heeft gespeeld, want hij is natuurlijk een stuk jonger en van een andere generatie dan de overige bandleden. Feit is en blijft dat deze ‘Firepower‘ een erg goede Judas Priest plaat is geworden, die bij de vele fans zeker in de smaak zal gaan vallen. De band is dit natuurlijk ook aan zijn stand verplicht, maar dan moet je het toch nog maar even waarmaken.

Het productie-duo Andy Sneap (die Tipton tijdens de aankomende toer zal vervangen als gitarist) en Tom Allom heeft in ieder geval voor een kristalheldere sound gezorgd, wat het luisterplezier enorm ten goede komt en het song materiaal uitermate goed naar voren laat komen. Het album opent erg sterk met het titelnummer ‘Firepower’, die gevolgd wordt door de even zo goede eerste single ‘Lightning Strike’. De ijzersterke, messcherpe riffs van het duo Tipton/Faulkner gaan door merg en been en vormen de uitermate solide basis van het prima song materiaal. Daarbovenop zorgen beide heren middels heerlijke, fris klinkende gitaarsolo’s voor de spreekwoordelijke instrumentale kers op de taart. Maar niet alleen de instrumentalisten laten zich van hun beste kant zien, want ook zanger Rob Halford laat horen dat hij gedurende de jaren nog niets aan kracht heeft ingeboet. Zijn karakteristieke stemgeluid klinkt nog steeds even robuust en energiek als in zijn jonge jaren en er is nog geen enkele slijtage te ontdekken. Met ‘Evil Never Dies’ en ‘Necromancer’ worden de headbangers onder ons behoorlijk verwend, terwijl men op een nummer als de semi-ballad ‘Rising From Ruins’ dan op zijn tijd weer eens wat gas terugneemt.

Af en toe wijkt men enigszins af van de geijkte paden en heeft men wat progressieve elementen in de muziek verweven, zoals bij nummers als ‘Traitor’s Gate’ en het afsluitende ‘Sea Of Red’. Dat komt de variatie alleen maar ten goede en zorgt in mijn beleving voor een behoorlijke verrijking van het geboden materiaal. Voor mij persoonlijk zijn ‘Lightning Strike’, ‘Evil Never Dies’ en ‘Rising From Ruins’ de hoogtepunten van deze heerlijk plaat, maar de ware kracht van ‘Firepower‘ is eigenlijk juist het consistente hoge kwaliteitsniveau. Er zijn gewoonweg geen zwakke nummers te vinden op dit album en dat zie je heden ten dage niet zo vaak meer.

Het prima song materiaal, de excellente instrumentale invulling hiervan en de sterke vocalen zorgen er voor dat ‘Firepower‘ wederom een fantastisch Priest album is geworden, waarmee de band zijn leidende positie als heavy metal instituut meer dan ooit bevestigd en versterkt. Aanschaf verplicht zou ik zo zeggen!