Hexx - Quest For Sanity/Watery Graves

Hexx - Quest For Sanity/Watery Graves

Label : Vic Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Sjak : De Amerikaanse band Hexx was in de jaren tachtig één van de vele exponenten van de New Wave Of American Heavy Metal, die met hun debuut-album ‘No Escape’ (uit 1984) en opvolger ‘Under The Spell’ (uit 1986) een tweetal prima platen op de markt brachten. Daarna begon het wat te rommelen in de band maar toch werd er in 1991 nog een niet onaardig derde album ‘Morbid Reality’ uitgebracht. Na deze release werd er niets meer van deze talentvolle band vernomen tot Metal Blade Records in 2016 ter ere van het dertigjarige jubileum van het tweede album ‘Under The Spell’ de gelijknamige prachtige box-set uitbracht met hierin de twee eerste albums (met een karrevracht aan bonus-materiaal) en een DVD met obscure live-opnames. Deze hernieuwde interesse in de band zorgde er zelfs voor dat er in 2017 een fonkelnieuwe plaat getiteld ‘Wrath Of The Reaper’ werd uitgebracht en Hexx is anno 2018 dus duidelijk weer back among the living zogezegd.

In de periode na de release van hun tweede album ‘Under The Spell’ werden er nog een tweetal, inmiddels moeilijk te verkrijgen EPs, zijnde ‘Quest For Sanity’ (uit 1988) en ‘Watery Graves’ (uit 1990), uitgebracht, waarop de band een stijlwijziging richting thrash metal introduceerde, die men op ‘Morbid Reality’ nog wat verder doorvoerde. Dat leverde best wel een aantal aardige momenten op maar, ofschoon nummers zoals ‘Racial Slaughter’ en ‘Watery Graves’ zeker de moeite van het beluisteren waard waren, konden ze het kwaliteitsniveau wat de band etaleerde op hun eerste twee platen absoluut niet benaderen. Toch is dit door Vic Records uitgebrachte plaatje, waarop beide EPs zijn samengebracht, wel degelijk interessant te noemen. Ten eerste is het materiaal wat er op te vinden is van een dusdanig niveau dat de meeste thrash metal liefhebbers hier wel warm voor zullen lopen. Ten tweede zijn de oorspronkelijk EPs erg moeilijk verkrijgbaar en kun je dus nu voor een zacht prijsje deze beide plaatjes aan je collectie toevoegen. Zoals gezegd is het materiaal zeker niet wereldschokkend, maar goed genoeg om aan een grondige luisterbeurt te onderwerpen. Prima actie dus van Vic Records!

Meer informatie