Fractal Mirror - Close To Vapour

Fractal Mirror - Close To Vapour

Label : Bad Elephant Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Direct tijdens het beluisteren van Fractal Mirror’s nieuwste plaat ‘Close To Vapour’ vraag ik mij af waarom deze bij Lords Of Metal is beland, de muziek is namelijk te beschrijven als pop/rock met slechts een snufje progressieve rock. De plaat doet mij eigenlijk meer aan Oasis denken dan aan iets anders. Het muzikale project van de Amerikaan Frank Urbaniak en Nederlandse Leo Koperdraat bestaat al even en is inmiddels bij het vierde album aangekomen.

‘Close To Vapour’ bestaat uit tien zéér toegankelijke liedjes en zouden zo op de radio gedraaid kunnen worden, de progressieve invloeden zijn dan ook minimaal en slechts af en toe waar te nemen. De muziek klinkt herkenbaar en heb ik sterk het gevoel dat het heel erg op iets lijkt, toch kan ik niet helemaal mijn vinger er precies op leggen. De laatste plaat van Steven Wilson? Of misschien iets van Oasis? Wat het dan ook is, het zorgt er voor dat de muziek erg voorspelbaar en weinig vernieuwend klinkt en weet zich zodoende ook niet te onderscheiden van de concurrentie. De muziek is zeker niet slecht hoor! Muzikaal is het allemaal best wel in orde en zelfs de zang is best aardig, maar ook hier onderscheid de band zich niet echt. Als ik het vergelijk met andere bands die rustigere muziek maken, zoals Kayak or Marillion, dan kan ik alleen maar constateren dat de heren ver van dit niveau verwijderd zijn. Is dat erg? Nee hoor, zeker niet. Maar dat is voor mij wel het verschil tussen een écht goede band en eentje die best aardig klinkt.

Fractal Mirror komt hier met een zeer degelijke plaat die erg toegankelijk en weinig avontuurlijk is. Muzikaal is het best wel goed en daardoor bevind de band zich in de bovenste laag van de middenmoot. Maar, het doet mij gewoon niet zoveel en daardoor zal ik ‘Close To Vapour’ niet meer zo snel opzetten. Maar absoluut geen slechte plaat.