Dirty Shirt & Ansamblul Transilvania  - FolkCore DeTour

Dirty Shirt & Ansamblul Transilvania - FolkCore DeTour

Label : Apathia Records | Archiveer onder different metal

Vera : Deze maand kan tellen van vreemde vogels die ik moet bespreken. Hier hebben we weer zo’n rariteitenkabinet dat van alle walletjes eet. Je zou zeggen dit is een Roemeense folk metal band met veel etnische folklore, maar het is een echt allegaartje dat weinig met metal te maken heeft. Ja, er zijn soms harde riffs, maar die neigen eerder naar simpele, vette nu metal en verder zitten er nogal wat crossover invloeden in. In deze honderd minuten durende show hoorden we ook reggae, veel weemoedige violen, hupse folk van het type ‘zie de boerinnekes hun rokjes zwaaien’, opruiende rapstukken (‘Manifest’), blazers, accordeon, cabaretachtige passages, overdreven gewichtige zang vol pathos, enz… Ook vocaal gaat het alle kanten uit: cleane mannen- en vrouwenzang en vooral veel samenzang, af en toe hysterisch gebrul of gekir (resp. van een man of een vrouw), knekelzang, geroep en getier… en nooit lang hetzelfde, want de meeste songs zijn kort, en de langere tracks springen gezwind van de hak op de tak. Vele songs zijn in de moedertaal, zodat je er geen sikkepit van verstaat. De nummers zijn te zwak om te blijven hangen, met uitzondering van het vrij catchy ‘Ride’ en het weemoedige vioolstuk ‘Balada’.

Het betreft hier trouwens een uitgave die als uniek wordt aangeprezen, want het zou de eerste keer zijn dat een metal band samenspeelt met een traditioneel nationaal folk orkest. Dirty Shirt is een Roemeense folk/core band waar een collega al eerder ’Freak Show’ van beschreef. Men deed zes concerten met dit uitgebreide gezelschap en op één april 2017 filmde men het concert in Boekarest. Er is ook een DVD van uitgekomen. Het is niet te vergelijken met andere folk metal bands, of misschien een beetje met Trollfest: ook veel lol, maar muzikaal niet veel zaaks.