Myles Kennedy - Year Of The Tiger

Myles Kennedy - Year Of The Tiger

Label : Napalm Records | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Myles Kennedy kennen we inmiddels van Alter Bridge en zijn werk met Slash. Bij beide bands gaat het gas er regelmatig flink op en daar heeft Myles met zijn kenmerkende stem een behoorlijke stempel op het bandgeluid. Op zijn eerste solo plaat kiest hij voor een totaal andere aanpak. Veel nummers zijn slechts met een minimaal instrumentarium ingespeeld en dan ook nog voornamelijk akoestisch. Verwacht echter geen zoetsappig album. Daar is het onderwerp waar het hele album over gaat te zwaar voor.

Myles heeft besloten om het hele album in het teken te stellen van zijn vader die overleed toen Myles pas vier was. Daar slaat het titelnummer 'Year Of The Tiger' dan ook op, het was namelijk 1974. Het resulteert in een album wat zeer persoonlijk is geworden. Een album ook waarop het verdriet over en het gemis van zijn vader voor Myles voelbaar is en de dankbaarheid tegenover zijn moeder overeind staat. Een album ook waarin vraagtekens gesteld worden bij het geloof. Is dat dan datgene waarvoor je uiteindelijk een gezin achter laat.

Alter Bridge huis producer Michael "Elvis" Baskette heeft ook dit album geproduceerd en daardoor onstaat er toch een behoorlijk heavy album ondanks het ontbreken van electrische gitaren. Luister maar eens naar het absolute hoogtepunt 'The Great Beyond'. Dit nummer had op geen enkel Alter Bridge album misstaan. 'Devil On The Wall' had wat dat betreft op het Slash album 'World On Fire' kunnen staan. Zonder andere nummers te kort te doen zijn deze nummers samen met de nogal aparte titelsong door zijn Chinese melodielijnen, de absolute uitschieters van dit album. Alhoewel ik me kan voorstellen dat elke keer wanneer je dit album zal horen andere songs boven komen drijven zoals bijvoorbeeld 'Love Can Only Heal'.

Afsluitend rest er niets anders dan bewondering voor zoveel muzikaal vakmanschap en geweldige songwriting op het hele album. Myles speelde zelf alle snaarinstrumenten en word op bas en drums bij gestaan door Tim Tournier en Zia Uddin. Maximale scores delen we niet vaak uit bij Lords Of Metal maar deze keer maak ik graag een uitzondering.