Outshine - 1313

Outshine - 1313

Label : Gain | Archiveer onder doom metal

Bart M. : '1313' brengt ons dubbel ongeluk; niet alleen de dubbele dertien, het album is ook vernoemd naar de vrijdag de dertiende (2013) waarop de tourbus van Outshine werd geroofd van onder andere de demo van deze plaat. Ik weet niet hoe de nummers daarop klonken, maar het kan goed zijn dat ze minder mooi waren dan de nummers die uiteindelijk op het album terecht zijn gekomen. Die klinken namelijk uiterst atmosferisch en aangenaam. Alhoewel dit officieel niet onder de noemer gothic metal valt (zo zie ik vooral bands als Epica), valt dit wel degelijk onder mijn persoonlijke definitie van gothic: zwoele muziek met (licht) erotische teksten die soms uitmonden in agressie, pijnlijke reflectie of zelfs suïcide. Het enige dat hier niet bij past zijn de af en toe schreeuwerige vocals. Begrijp me niet verkeerd: die vocals zijn erg goed en passen prima bij de muziek die Outshine maakt.

Het album heeft een ijzersterke start in de vorm van het nummer 'Liar', met een bijzonder agressieve toon, een toon die goed past bij het onderwerp. De nummers gaan door, donker, kruipend, met teksten die denk ik voor veel luisteraars met enigszins wat levenservaring herkenbaar zijn. Ook al lijken sommige nummers op het eerste gehoor een beetje oppervlakkig (de teksten), na een aantal keren aandachtig luisteren verandert dat toch echt wel in een diepzinniger iets. Op een gegeven moment komen we bij het op één na laatste nummer 'They Know Who You Are', een nummer van bijna tien minuten, en dit was het moment waarop ik dacht dat Outshine zich ging bewijzen als een band die ook met gemak een wat epischer landschap kon schetsen. Na vijf en een halve minuut stopt de muziek en krijgen we een wat wazig geluid te horen met een volgens mij achterstevoren gesproken boodschap (do it! do it!), en ik hoopte zo dat dit na korte tijd zou resulteren in een enorme sonische climax. Dat bleef uit. Maar! Maar bracht ons wel bij afsluiter 'My Suicide', en man, dat was beter dan waar ik op had lopen hopen. Het wachten meer dan waard. Ik wil het absoluut geen ballad noemen, daar is de muziek goed voor maar de inhoud veel te zwaar. Echt heel mooi hoe hier een stuk gelopen relatie en de effecten daarvan bezongen worden.

Een heel stevig (zowel qua muziek en compositie) album waarbij ik heel af en toe het idee krijg dat Outshine net iets te hard zijn best doet om op iets anders te lijken, maar waarop ze uiteindelijk toch een fijn, uniek geluid creëren. De schreeuwende stem die ik eerder benoemde heeft hier zeker ook een belangrijke bijdrage aan. Alhoewel ik nog geen genoeg heb van '1313' kijk ik nu al uit naar het volgende album van deze Zweden.