Visions Of Atlantis - The Deep & The Dark

Label : Napalm Records | Archiveer onder prog / sympho metal

William Pezy : Ik volg Visions of Atlantis ondertussen een jaar een zeventien en heb ze goede platen uit zien brengen. Platen waar telkens een grote belofte voor de toekomst in weerklonk. Maar het leek bij de belofte te blijven helaas. De minder stabiele line-up als het gaat om de invulling van de vocalen is toch een vervelend punt geweest nadat de originele zangeres ziek werd en moest stoppen. In 2013 leek daar dan echt de ommekeer. Siegfried Samer zit sinds december 2013 bij de band als mannelijke tegenhanger van het vrouwelijk geweld in de persoon van zangeres Clementine. Zij is niet alleen bloedstollend mooi, maar veel belangrijker: een erg goede en goed geschoolde zangeres. Je kent haar mogelijk uit het verleden als zangeres van Serenity. Samen blijken zij de missende elementen te zijn die de band nodig had. In 2016 kwam er een EP uit met oud werk in een nieuwe jasje waardoor een goed vergelijk mogelijk werd en dit smaakte naar meer. Zou het dan nu echt een topband zijn geworden? Het wachten op een nieuwe plaat duurde maar liefst tot februari 2018. Het wachten is beloond, wat een prachtige plaat! Het grijpt terug naar de roots van symfonische, epische rock met sterke progressieve metal invloeden en sublieme duetten. ‘Return To Lemuria’ is daar een prachtig voorbeeld van. Wat de band daarnaast durft te doen is het gas loslaten in nummers als ‘The Last Home’ en ‘Prayer To The Lost’. Clementine laat dan horen dat ze een weergaloze zangeres is en zingt de sterren van de hemel. Met deze plaat kunnen ze de concurrentie aan met bands als Nightwish qua zang met Anneke van Giersbergen. Als deze plaat een belofte is voor 2018, dan wordt het een prachtig jaar.