HAR - Visitation

HAR - Visitation

Label : Blood Harvest | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Koen S. : Hoeveel Israëlische metal bands ken ik eigenlijk? Een stuk of vijf hoop ik toch…Melechesh, Kever, Orphaned Land, Sonne Adam…dat zijn er zelfs maar vier. Ach, ik tel er vanaf vandaag HAR gewoon bij. Deze vrij recente black/death metal band bestaat nog maar sinds 2014 en datzelfde jaar brachten zij in eigen beheer hun debuut EP ‘Baal Ha'ov’ uit. Na vier jaar stilte keren zij nu terug met een nieuwe EP genaamd ‘Visitation’. Het zien van de eigenaardige hoes van deze mini-LP schept onmiddellijk hoge verwachtingen, maar het bandlogo tempert die weer. Afgaande op het onleesbare bandlogo verwacht ik hier gruizige generische rauwe black metal, maar na de obligate intro krijgen we een chaotische mix van gitzwarte black en death metal uit de meest duistere krochten van de onderwereld vol dissonante riffs en grommelende drums. Smerige gitaren worden vergezelt van diepe sepulcrale growls in een maalstroom van gruwelijk geweeklaag, doodsbenauwd geschreeuw en getormenteerd gehuil. De productie is perfect voor dit plaatje: troebel en organisch. Het begin van ‘From The Blood Of A Whirling Dagger’ klonk mij bekend in de oren en na hopeloos lang zoekwerk - ik was ervan overtuigd dat het iets van Watain was - vond ik hetzelfde muziekstukje halverwege in ‘O Father O Satan O Sun!’ van Behemoth’s‘ The Satanist. Maar elke verdere vergelijking houdt hier ook op. HAR brengt z’n metal veel broeieriger en huiveringwekkender dan hun Poolse collega’s. ‘Visitation’ is uitermate geschikt voor zij die houden van macabere, obscure black/death.