Rhino Proof - Rhino Proof

Rhino Proof - Rhino Proof

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Rhino Proof? Oké, weer eens wat anders. Maar…verder dan dat de heren uit Finland komen worden we niet wijzer. Ja, uit Joensuu om precies te zijn. En dat de boys sinds 2014 bestaan. Er is ook niet echt een biografie verstrekt bij het debuutalbum van dit Finse rockgezelschap, slordig en een gemiste kans hoor. In veel nummers hoor je een lekker gierend Hammondorgeltje, maar wie het bespeelt? Het album heeft een prima productie, maar wie de schuldige is?

Nou, dan maar gewoon door naar de muziek. De band speelt traditionele hardrock waar Deep Purple en een Lynyrd Skynyrd als invloeden duidelijk boven komen drijven. Wat geen biografie behoeft is vast te stellen dat zanger Jukka Nummi over een zeer aangenaam stemgeluid beschikt. Na de twee Purple achtige songs, is het derde nummer ‘Anchorage’ meer richting country/Southern rock met een lekker freestylend pianootje en fijne slidesolo erin. ‘Heartland’ is hierna weer wat pittiger van opzet, lekker log en mid tempo. De zanglijnen in het begin zijn lager gezongen, wat iets minder geslaagd is. Ook deze track leunt weer op een Southern rock inslag. Met ‘That’s The Way It Goes’ is een van de betere tracks genoemd, lekker uptempo en een lekkere groove. Met ‘Devil’s Playground’ wordt het gaspedaaltje nog even iets verder ingetrapt met een lekker jachtig Hammondje dat de boel opzweept. ‘Worth Of Nothig’ is het enige echte rustpunt op het album. Album afsluiter ‘1000 Years Too Soon’ mag ook niet onvermeld blijven, Nummi levert hier misschien zijn beste vocale prestatie en het epische middenstuk is echt top.

Als debuut is ‘Rhino Proof’ zeker geen slecht visitekaartje voor de liefhebber van Southern rock of Deep Purple. Als je het niet zou weten, dan dacht je dat Rhino Proof een Amerikaanse band is, en niet Scandinavisch. Dat op zich is al een compliment waard. De nummers steken goed in elkaar en je hoort dat deze gasten hun sporen in de muziek al verdiend hebben.