Necrophobic - Mark Of The Necrogram

Necrophobic - Mark Of The Necrogram

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Rond de release van het vorige album van Necrophobic rommelde het enigszins in het kamp van de Zweden. Het gitaartandem Sebastian Ramstedt en Johan Bergebäck had blijkbaar andere prioriteiten en was niet meer van de partij. Fredrik Folkare (Firespawn, Unleashed) nam de rol als gitarist en componist op zich en zorgde ervoor dat ’Womb Of Lilithu’ toch als een Necrophobic album klonk (en klinkt). Ook rond zanger (en op dat laatste album ook gitarist) Tobias Sidegård rommelde het. Dit betrof zaken in de privésfeer, maar vanwege de impact op de band moest hij het veld ruimen. Necrophobic had ook net een deal met Season Of Mist gescoord, wat een boost voor de band moest betekenen. Dat was niet echt het geval, want het werd stil rond het gezelschap. Het enige positieve nieuws was dat als vervanger van Sidegård oudgediende Anders Strokirk was aangetrokken. Strokirk stond al achter de microfoon op de EP ‘The Call’ (1992) en het debuut ‘The Nocturnal Silence’ (1993). Velen zien dat debuut nog steeds als het beste album, maar dat is uiteraard een persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik de hele discografie erg consistent.

In 2017 verraste het mij wel enigszins dat een nieuw nummer ‘Pesta’ als voorproefje op ‘Mark Of The Necrogram’ uitkwam. Ten eerste omdat de 7” single door Century Media uitgebracht is. Ten tweede omdat de tandem Ramstedt/ Bergebäck weer terug is. Blijkbaar was de samenwerking met Season Of Mist toch niet van lange duur en misten beide gitaristen hun rol in Necrophobic. Dit betekent overigens niet dat Fredrik Folkare helemaal is verdwenen. Het nieuwe materiaal werd in zijn Chrome Studios opgenomen en hij co-produceerde het nieuwe album.

Met het titelnummer opent ‘Mark Of The Necrogram’ lekker venijnig. Dat geldt eigenlijk voor het hele album. De gitaarmelodieën zijn vurig en giftig en de zang van Strokirk past daar heel erg goed bij. Je kunt concluderen dat dit nieuwe album naadloos aansluit op ’Death To All’. Waarmee ik ‘Womb Of Lilithu’ zeker niet wil declasseren. Necrophobic laat gewoon weer horen dat ze tot de top horen van het genre waarin death en black metal een eenheid vormen waar je niet omheen kunt. Liefhebbers van bands als Dissection of Naglfar kunnen ook met Necrophobic prima uit de voeten. Eigenlijk hoor je de band gewoon al jaren te kennen. Goedbeschouwd is Necrophobic gewoon één van de grondleggers van het genre. Zelfs als ze iets epischer klinken, zoals in het nummer ’Tsar Bomba’ waarbij ik overigens aan God Dethroned moet denken, straalt de band klasse uit. Dit achtste album is gewoon een kneitervette plaat die fans van melodieuze black en death metal een verplicht aan moeten schaffen.