Marco Mendoza - Viva La Rock

Marco Mendoza - Viva La Rock

Label : Mighty Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : In 2010 is er voor het laatst een solo album (‘Casa Mendoza’) verschenen van Marco Mendoza. Hierna werd de tijd van deze Amerikaan met Mexicaans/Spaanse roots volledig in beslag genomen als basgitarist van The Dead Daisies. Mendoza heeft hiervoor zijn naam al gevestigd als bandlid van onder andere Ted Nugent, Thin Lizzy, Black Star Riders en Whitesnake. Naast deze bands, waar hij kortere of langere tijd aan verbonden was, heeft deze workaholic werkelijk op tientallen albums een grote of kleine bijdrage geleverd.

‘Viva La Rock’ is in Kopenhagen opgenomen onder leiding van Soren Andersen. Andersen nam ook, niet onverdienstelijk, de gitaarpartijen voor zijn rekening. Morten Hellborn werd als drummer aangetrokken. Opener ‘Viva La Rock’ is een overtuigend rockend begin en had niet misstaan op één van de releases van The Dead Daisies, muzikaal klinkt ook Thin Lizzy door. Soren Andersen geeft meteen zijn visitekaartje af met spetterend gitaarwerk. Als de kruitdampen van de stampende opener zijn opgetrokken is ‘Sue Is On The Run’ wat meer mid-tempo, maar ook dit is een overtuigend nummer waar blijkt dat Mendoza ook een prima zanger ls. Het refrein is een echte oorwurm en blijft in je hoofd hangen. Met ‘Rocketman’ is een live stamper geboren waar je U tegen kan zeggen. Op ‘Sweetest Emotions’ wordt er een partij blazers ingezet om dit funky nummer wat meer kracht bij te zetten. Zoals Mendoza in de bio vertelt heeft ook funk een grote invloed op hem als muzikant en songschrijver. Op deze manier kan het mijn goedkeuring wel wegdragen. In de vorm van een overtuigende cover van ‘Chinatown’ wordt Thin Lizzy geëerd. Op dit nummer is voormalig White Lion zanger Mike Tramp ook terug te horen als gastzanger. Leuk, maar ik denk dat Mendoza vocaal overtuigender is dan Tramp. Met ‘Burned’ laat Mendoza weer duidelijk horen hoeveel invloed hij heeft op de sound en het songmateriaal van zijn huidige band The Dead Daisies. Wederom een goed groovend nummer. Naast zijn periode bij Thin Lizzy wordt ook Ted Nugent op dit album aangehaald door middel van de cover ‘Hey Baby’. In het begin van het nummer noemt Mendoza de Motor City Madman zelfs de grootste rocker aller tijden, de liefde zit blijkbaar diep.

Concluderend is dit een overtuigend album van de Dead Daisies bassist. Wel jammer dat hij in de zeven achterliggende jaren niet verder dan acht originele nummers is gekomen naast de twee eerder genoemde covers. En de enige echte mispeer op ‘Viva La Rock’ is het toch wel erg kwijlerige ‘Leah’, een ode aan zijn huidige vrouw, maar dat mag de pret verder niet drukken, ‘Viva La Rock’ mag een geslaagd uitstapje genoemd worden. Mendoza wil begin volgend jaar ook gaan touren, en volgens mij staat dit garant voor een feestje. Wat een energie heeft deze vent!