Soul Doubt - The Dance Of Light & Shade

Soul Doubt - The Dance Of Light & Shade

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Van de band Soul Doubt had ik echt nog nooit gehoord maar die staat nu wel, na het luisteren van hun nieuwste plaat ‘The Dance Of Light & Shade’, wel degelijk op mijn radar. De heren hebben in 2010 een EP uitgebracht onder de naam ‘Winter’s Tale’ maar zijn daarna van de aardbodem verdwenen, tot nu dan. Vanuit het niets komt deze Italiaanse band met een conceptueel album die maar liefst 105 minuten aan progressieve metal muziek bevat! Een serieus stuk werk die de nodige aandacht verdient voor een review.

Laat ik voorop stellen dat ik verrast was door de kwaliteit van de plaat, niet alleen de CD cover ziet er goed uit maar de plaat klinkt ook écht goed! Dit heeft onder anderen te maken met de uitstekende mix en master van Linus Corneliusson en Tony Lindgren van de welbekende Fascination Street Studios. Maar het is niet alléén de mix, het is ook de kwaliteit van de muzikanten zelf. Naast het feit dat de instrumentalisten gewoon goed kunnen spelen zijn alle instrumentale partijen smaakvol, zijn ze super strak ingespeeld, en hebben de instrumenten een hele fijne sound. Het gebeurt helaas te weinig dat ik een album mag reviewen die zó goed is ingespeeld en geproduceerd als deze. De muziek die Soul Doubt maakt lijkt niet direct op dat van een andere band maar er zijn duidelijke invloeden van Dream Theater en Pain Of Salvation hoorbaar. Hoewel er een aantal hardere stukken muziek aanwezig zijn richt de band zich meer op de rustigere, melodieuze, kant van het genre. Hier komt dan ook mijn eerste punt van kritiek uit voort, ik had namelijk wat meer ballen in de muziek willen hebben, iets meer agressiviteit en iets minder netjes. Het album heeft net wat te veel rustige momenten, dat is jammer want hierdoor duurt het even voor ik in het album zit. De liedjes zijn verder echt wel prima maar het is voor mij net het verschil tussen goed en super goed. De zang van Marco Ciancaglini helpt daar helaas ook niet bij, de beste man heeft een fraaie stem en maakt voornamelijk in de rustigere stukken indruk, toch heb ik nooit het gevoel dat hij ergens vol gas geeft, het is wederom erg netjes. Een dubbel album is dan wel erg lang. In de hardere stukken zingt hij af en toe met een randje maar daar moet hij nog wel aan werken, daar zit nog wel verbetering in. Daarnaast heeft de Italiaan ook een duidelijk hoorbaar, en helaas toch ook storend, accent, zo klinkt het woord ‘kill’ bijvoorbeeld als ‘kiel’. Jammer, want dat maakt het soms onbegrijpelijk wat er nou precies gezongen wordt en leid het een beetje af van de rest van de muziek.

Met ‘The Dance Of Light & Shade’ geeft Soul Doubt wel even een visitekaartje af, de heren hebben absoluut een bovengemiddelde plaat afgeleverd, zeker productioneel. Daar mogen ze wel trots op zijn! De plaat komt bij mij niet helemaal binnen omdat ik nog wat pit mis in het geheel en ik het af en toe iets te zoetsappig vind. Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat Soul Doubt heel wat zieltjes gaat winnen met deze plaat. Als de groep de beste liedjes van het album op één schijf had gezet, dan had ik het wellicht wel een topper gevonden, nu zitten er net een paar mindere momenten tussen die de score negatief beïnvloeden. Mooi staaltje werk, ik kijk al uit naar de opvolger.