Gonoreas - Minotaur

Gonoreas - Minotaur

Label : Art Gates Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Met het zesde album in de pijplijn heeft het Zwitserse Gonoreas bewezen een betrouwbare vaste waarde te zijn in de Europese power metal scene. Deze opvolger van ‘Destructive Ways’ heeft ook weer zo’n drie kwartier muziek verdeeld over tien nummers, iets waar de band wel op lijkt te mikken want dit krijgen ze al jaren zo voor elkaar. Dit nieuwe album markeert wel een aantal nieuw ontgonnen gebieden voor de band, en dat zijn ontwikkelingen waar de gemiddelde power metal fanaat best blij van gaat worden

Op de ambient instrumentale opener ‘Bloodstones’ bijvoorbeeld wordt gebruik gemaakt van een gastmuzikant die de Armeense fluit bespeelt. Na deze mooie intro wordt de cd op tempo “echt” geopend met ‘Seeds Of A New Future’, wat een verdomd lekkere gitaarriff heeft. Zanger Leandro is direct herkenbaar met zijn diepe stem. ‘Puzzle’ is weer herkenbaar als typisch Gonoreas, een nummer dat iedere Iced Earth fan moet aanspreken, het kan maar weer gezegd zijn! ‘Eris’ is trager en onheilspellend, iets wat goed past bij de duistere rol die ze speelt in de Griekse mythologie, een hoogtepunt op het album! Met ‘Behind The Wall’ krijgen we voor het eerst sinds tijden een ballad van Gonoreas, met prachtig gitaarwerk en een verrassende bariton-traktatie van Leandro. Dit mogen ze echt wel vaker doen! We worden uiteindelijk via een instrumentaal het laatste nummer ingezogen en dit laatste nummer draagt de lange titel ‘The Lead Masks Of The Vintem Hill’. Met ruim zesenhalve minuut op de teller is dit het langste nummer op het album, en er wordt ruimte gegeven aan weer een aantal lekkere riffs, hoewel die elkaar soms compleet onlogisch afkappen. Een geweldige vocale prestatie waar Leandro zowat Stu Block van eerdergenoemd vergelijkingsmateriaal Iced Earth benaderd, dat maakt dan weer een hoop goed!

Omdat het album een stuk afwisselender is geworden dan ‘Destructive Ways’ is dit duidelijk het sterkste album van de band tot op heden. Fans van Iced Earth en andere power metal met ballen moeten dit zeker proberen!