ANCST - Ghosts Of The Timeless Void

ANCST - Ghosts Of The Timeless Void

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Na één demo, zestien splits en EP’s en één langspeler (‘Moloch’ uit 2016) op zes jaar tijd, wordt het tweede album van het Duitse combo ANCST genaamd ‘Ghosts Of The Timeless Void’ begin maart uitgebracht. Waar de band voorheen vooral een combinatie van black/crust en hardcore bracht, blijven de black metal invloeden op ‘Ghosts Of The Timeless Void’ eerder beperkt tot een aantal riffs en enkele atmosferische stukken die dan weer meer in de richting van post black gaan. Dit is vooral melodieuze death metal in een mix met andere stijlen, maar het is onmiddellijk het Göteborg-geluid dat de aandacht trekt, maar dan ook weer niet altijd. Agressieve, melodische death met blastbeats, breakdowns en brutale hardcore vocalen, kwade sociaal politieke teksten en snerpende gitaren. Die vocalen konden zelfs gezongen zijn door Tomas Lindberg van At The Gates. Een track als ‘Concrete Veins’ is een punkerige D-beat song, terwijl ‘Republic Of Hatred’ begint met een gesproken intro, waarna een sfeervol post black metal stuk volgt dat na een korte drumsolo uitmondt in een chaos van blastbeats en supersnelle riffs. De diversiteit op dit album is zowel een pluspunt als een minpunt: wie z’n muziek liefst in afgebakende vakjes plaatst, kan hier wel eens problemen mee hebben, maar wie benieuwd is naar deze combinatie van verschillende stijlen en klaar is om omver geblazen te worden door een hoop agressieve energie, moet ‘Ghosts Of The Timeless Void’ zeker checken. Hoogtepunten zijn ‘Republic Of Hatred’, ‘Dying Embers’, ‘Unmasking The Imposters’ and ‘Dysthymia’.