Thy Antichrist - Wrath Of The Beast

Thy Antichrist - Wrath Of The Beast

Label : Napalm Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Met ‘Wrath Of The Beast’ brengt de oorspronkelijk Colombiaanse horde Thy Antichrist pas hun tweede langspeler uit sinds hun ontstaan in 1998 en het is alweer van 2004 geleden dat ‘Wicked Testimonies’ in de winkelrekken lag. Ergens in de laatste tien jaar is de band verhuisd naar Dallas, Texas in de Verenigde Staten en met een aantal nieuwe bandleden rond zich heeft zanger/opperhoofd ‘Antichrist 666’ de band blijkbaar een nieuwe boost gegeven.

Bij het lezen van de albumtitel ‘Wrath Of The Beast’ moest ik onmiddellijk denken aan Iron Maiden – The Number Of The Beast, waarin de gesproken intro begint met:

“Woe to you, oh Earth and Sea
For the Devil sends the beast with wrath because he knows the time is short…”

Toeval of niet, het zwartgeblakerde metaal van Thy Antichrist is satanisch en hun teksten zijn vaak gebaseerd op werken van Aleister Crowley, Friedrich Hegel en Friedrich Nietzsche. Niet alleen black metal, maar ook heavy metal is prominent aanwezig, getuige een nummer als de catchy meezinger ‘Metal To The Bone’. Regelmatig zorgen akoestische gitaren voor een beetje rust en de tragere passages geven het album soms een episch tintje. De schreeuwerige vocalen van ‘Antichrist 666’ zijn niet de typische black metal shrieks, maar razen toch agressief doorheen de songs. Het drumwerk is voortreffelijk, maar de hoofdrol is weggelegd voor gitaarheld ‘Abyssus’ die met zijn diverse speelstijlen en knap geschreven leads laat zien dat hij een echte topper is.

‘Wrath Of The Beast’ is mede door deze uitstekende leads, herkenbare riffs en rustige tussenstukken vrij toegankelijk en zodoende zou zowat elke liefhebber van extremere metal dit album zeker kunnen appreciëren. Eind deze maand gaat Thy Antichrist op tour in de VS met Septicflesh en Dark Funeral: hopelijk kunnen wij ze in de nabije toekomst ook in Europa live aan het werk zien.