Purest Of Pain  - Solipsis

Purest Of Pain - Solipsis

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het Nederlandse Purest Of Pain heeft een heel lange aanlooptijd genomen vooraleer dit debuut ‘Solipsis’ eindelijk gerealiseerd werd. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat gitarist Merel Bechtold het al aardig druk heeft gehad met Delain, MaYan en The Gentle Storm/Ayreon. Want zij is de initiatiefneemster van dit project/band, waar ze trouwens alle muziek voor schrijft. De teksten zijn geschreven door zanger J.D. Kaye. Gitarist Michael van Eck schreef het nummer ‘E.M.D.R.’.

Maar eerst waren de volgende stappen nodig: Ze brachten de EP ‘Revelations In Obscurity’ (2011) en de single ‘Momentum’ (2013) uit. Er werd zoveel mogelijk live gespeeld, zodat men uiteindelijk een budget had om een volledig album op te nemen. De eigen studio en de Mantis Audio (Delain) waren daarbij van groot belang. Er werd ook een crowdfunding actie georganiseerd met Indiegogo, zeer succesvol. Uiteindelijk werd alles gemastered in oktober 2017 door de befaamde Jens Bogren.

En dat is niet toevallig, want dit is een Scandinavisch klinkend product vol energieke melodieuze death metal. Vroege In Flames wordt als voorbeeld genoemd, maar men focust ook op groovende ritmes, de riffs hebben soms een nu metal tintje (‘Crown Of Worms’) en de ruwe grunt van zanger Jesper de Kruyff heeft veelal een metalcore heftigheid, naast grommende grunt ook dikwijls schreeuwerig dus. De klaterende melodieuze gitaarsolo’s van Merel vormen daarin het (mooie) contrast. Het is opvallend dat er nogal wat kortere songs op ‘Solipisis’ staan die de drie minuten niet eens halen. Niet enkel intro of intermezzo zijnde, maar ‘Truth-Seeker’ en ‘Vessels’ blijken gebalde, opruiende brokken energie, die zich bewust houden aan een zekere compactheid. Later zijn er dan ook iets langere songs, zoals ‘Momentum’ en ‘Terra Nil’ (gast Sam C.A.). We kunnen er niet omheen dat Merel enigszins gevormd is door een progressief kader: de songs zijn dan ook technisch te noemen, met ‘Tidebreaker’ als complex voorbeeld. Het album vergt enige luisterbeurten, vooraleer je erin komt, maar is dan zeker overtuigend als je van moderne death metal houdt. Te bestellen via de Purest Of Pain website.