Megaherz - Komet

Megaherz - Komet

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het zijn vruchtbare tijden voor Die Neue Deutsche Härte – zoals men dat in Duitsland noemt – want mijn inkt over de nieuwe Schwarzer Engel CD is nog niet opgedroogd of daar dient de volgende band met strakke riffs, opzwepende ritmiek, industrial electro snufjes en zelfbewuste Duitse teksten zich aan. Megaherz zijn natuurlijk ouwe rotten in het vak, want ze zijn al 25 jaar bezig. Vergelijkingen met andere bands in het genre – met Rammstein op kop – zijn dus een beetje sneu, we gaan hier dus niet de hele Duitse scène opnoemen die zich bedient van invloeden uit new wave en vlotte gothic deunen en daar een dansbaar en/of emotioneel werkje van maakt.

Waar het album van Schwarzer Engel ditmaal vrij ingetogen van aard was, daar staat Megaherz op de barricaden met voor het eerst in hun carrière politiek geladen teksten. Met name ‘Horrorclown’, ‘Nicht In Meinem Name’ en het stevige ‘Heldengrab’ stellen de huidige gang van zaken in de wereld zeer kritisch in vraag. Anderzijds is er het beschouwende moment van bezinning tijdens ‘Von Oben’ opgedragen aan de vader van gitarist Christian Bystron die tijdens het opnameproces van ‘Komet’ overleden is. Hard en emotioneel, dat is ‘Komet’, met de aanstekelijke inswinger ‘Vorhang Auf’ om te starten. Ook heel catchy is de single (en video voor) ‘Komet’, een song over eerlijkheid. Songs als ‘Scherben Bringen Glück’ en bovenvernoemd ‘Heldengrab’ bevatten wat electro deuntjes en leunen zelfs meer bij pop aan. Wel, het is simpel, wie van stampende, aanstekelijke songs met doordachte Duitstalige teksten houdt, kan hier terecht.