Pestilence - Hadeon

Pestilence - Hadeon

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : De band Pestilence, rondom Patrick Marco Johan Mameli (diezelfde namen in het Italiaans als Facebook account), is altijd reden om even rechtop te gaan zitten. En als iemand die zichzelf presenteert als “alphamale” de claim legt nu zijn beste plaat ooit uit te brengen, dan is dat helemaal een goede reden. Daarbij besef ik vooraf uiteraard terdege dat hij er bovenop zit, alle ins & outs kent, terwijl ik het met een indruk van enkele luisterbeurten moet doen.

En die indruk is inderdaad lang niet slecht. Hij grijpt, met een volledige set nieuwe muzikanten, behoorlijk terug op de feel van ‘Testimony Of The Ancients’, maar hij heeft duidelijk wel zijn blik vooruit gezet. Overigens is het geen zeldzaamheid dat bands minder gepassioneerd worden, naarmate de technische vaardigheden toenemen, maar daar waakt Mameli goed voor. De schijf pompt bij vlagen alsof je naar een stel jonge honden zit te luisteren, zijn traditionele death metal stem houdt de identiteit van de band te allen tijden netjes in het gareel en de muziek, die mag mede daardoor wat meer ruimte pakken om wat avontuurlijker worden. En dat wordt het dan ook. Zo speelt de band met timing, dissonanten, versnellingen in de aanslag en menig prog death band mag jaloers aanhoren hoe mister alphamale laat zien dat techniek niet enkel en alleen in pure snelheid zit. En solo’s zijn stuk voor stuk fantastisch.

Hier en daar is de boel zelfs een beetje spacy, en met name de rustigere stukken zijn lekker mystiek. Een element waar in het verleden minder accent op lag, naar mijn beleving. Het sterke is ook dat de nummers een enorme onderlinge cohesie hebben. Tegelijk springt er zo op het eerste gehoor niet één nummer heel erg uit, maar op dit niveau hoeft dat ook niet. Wat absoluut het sterkste aspect van ‘Hadeon’ is, is dat zowel de hele vastgeroeste oldschool death metal fans dit zullen snappen, maar dat de tech fanaten ook genoeg voer hebben om hun analyses er op los te laten. De productie is lekker natuurlijk gehouden, zodat het livegevoel er mooi in blijft zitten en andersom, zodat het live in elk geval te reproduceren is. Kort samengevat, Pestilence is er weer in geslaagd een plaat af te leveren die helemaal op zichzelf staat in het huidige landschap, maar die tegelijk de spirit van een zeer traditionele thrash band heeft, met passages die vol zitten met subtiel verstopte geintjes zitten.