Armored Dawn - Barbarians In Black

Armored Dawn - Barbarians In Black

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Kijk, dat maakt het schrijven bij Lords Of Metal nou zo leuk. Soms krijg je iets opgestuurd waarvan je in eerste instantie niet weet wat je ermee aan moet tot je de cd in kwestie wat langer op je in laat werken. 'Barbarians In Black' van het Braziliaanse Armored Dawn is zo'n mooi voorbeeld. In het openingsnummer 'Beware Of The Dragon' word de luisteraar in eerste instantie mooi op het verkeerde been gezet. Een recht door zee powermetal nummer wat best aardig is maar vooral door de zeer matige zang niet echt tot de verbeelding spreekt. Op het moment dat ik mijn messen aan het slijpen ben voor de rest van de recensie komen er plots juweeltjes van nummers voorbij zoals 'Bloodstone' en het sfeervolle 'Men Of Odin'. In deze nummers overtuigt zanger Eduardo Parras veel meer dan in die slappe openingstrack.

Gelukkig blijft dit op de rest van het album ook en komen er nog veel meer super vette en mooie metal songs voorbij. Met de sound van het album is helemaal niks mis. Daar zorgt Seeb Levermann wel voor die eerder met bands als Orden Ogan en Rhapsody Of Fire werkte. Muzikaal heeft de band veel verschillende stijlen in huis die samen gesmolten worden tot een eigen geluid. Zo hoor je tradtionele heavy metal hand in hand gaan met meer progressieve klanken en moet een band als In Flames toch ook een behoorlijke invloed hebben gehad op Armored Dawn. Dit komt voornamelijk naar voren in de hakkende gitaar partijen die regelmatig opduiken in diverse nummers en het stemgeluid van Eduardo dat wel wat weg heeft van Anders Friden. Ook de keyboard partijen van gitarist/toetsenist Rafael Agostino refereren ook wel naar de Zweedse grootmacht. 'Survivor' daarentegen is gewoon classic hardrock en daarmee een aparte track op het album. Live zal dit absoluut een hoogtepunt van de show zijn.

De kraker van het album is het zeer fraaie en eerste single 'Sail Away'. Een semi ballad die alles in zich heeft wat deze band zo goed maakt. Melodie, heaviness en excellent song writing gaan hier hand in hand en dat resulteert in één van de beste tracks van 2018 tot nu toe. Het nummer is wat mij betreft een instant klassieker. Kortom, Armored Dawn geeft een prima visite kaartje af met 'Barbarians In Black' en zorgt vroeg in het jaar voor alweer het zoveelste hoogtepunt in 2018. Binnenkort te zien als support van Saxon op hun Europese tour.