Reach - The Great Divine

Reach - The Great Divine

Label : Sun Hill Production | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : ‘The Great Divine’ is het tweede werkstuk van het Zweedse trio Reach. De band heeft voor dit album de krachten gebundeld met Jona Tee, toetsenist van H.E.A.T. Tee heeft de productie voor zijn rekening genomen, met een prima sound als eindresultaat. Helder en toch heavy. Alle nummers zijn geschreven door zanger/gitarist Ludvig Turner. Turner had reeds naam gemaakt bij de Zweedse versie van Idols. Met zijn band heeft hij al enige bekendheid vergaart door de cover van het Avicii nummer ‘Wake Me Up’.

‘The Great Divine’ is een typisch Zweeds rockproduct geworden in de goede zin van het woord. Keyboards ontbreken dus niet op het album, maar wie ze bespeelt wordt uit de bio niet duidelijk. Het gepresenteerde is overtuigend en gevarieerd te noemen. Opener ‘Into Tomorrow’ rockt er goed op los met een lekkere gitaarsolo. ‘One Life’ is een mooie semi-ballad en ‘Nightmare’ is een beetje spooky, maar lekker nummer. Het titelnummer heeft weer een meer avontuurlijk karakter. Hét nummer van de plaat is voor mij ‘Shame’, wat een geweldig nummer. Als vocalist weet Ludvig zeker te overtuigen, maar de man blijkt dus ook een begenadigd songwriter. Vanuit verschillende invalshoeken schrijft hij nummers. Hiermee voorkomt hij het risico dat er eentonigheid ontstaat, wat soms nog wel eens op de loer ligt bij AOR of melodic rock albums. De eerste fijne verrassing van 2018 is een feit. Het enige vraagteken is hoe de band het hier gebodene als trio live weet te neer te zetten. Kom maar langs om het te bewijzen.