Thaurorod - Coast Of Gold

Thaurorod - Coast Of Gold

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Finse Thaurorod kwam in 2010 met het sterk debuut ’Upon Haunted Battlefields’; een plaat vol prachtige uptempo symfonische power metal. Op de daaropvolgende ‘Anteinferno’ (2013) ging men op dezelfde muzikale voet verder, al was deze meer gericht op “pure” power metal en waren de uitstapjes naar symfonische black en Viking metal vrijwel nihil. Ondanks het feit dat men een magnifieke power metal plaat had afgeleverd die over het algemeen zelfs beter was dan diens voorganger deed ‘Anteinferno’ mij echter iets minder dan het debuut. Dat had vooral te maken met het stemgeluid van de nieuwe vocalist, Andi Kravljaca (o.a. Aeon Zen). Niet dat de man niet kon zingen, integendeel, maar in vergelijking met zijn fantastische voorganger klonk hij voor mijn smaak net iets te soft, iets te doorsnee en zelfs te vrouwelijk! Over het algemeen miste ik het “stoere” karakter die het debuut had.

Vijf jaar later ligt de derde langspeler ‘Coast Of Gold’ voor mij, die in dezelfde line-up is opgenomen als de vorige plaat. En eerlijk gezegd had ik mijn vooroordelen al klaarstaan. Gelukkig moet ik mijzelf al vanaf de opener ‘Power’ meteen ongelijk geven en worden ook mijn vooroordelen meteen van tafel geveegd. Muzikaal gezien is er helemaal niks veranderd en krijgen we hier meer van hetzelfde. En gelukkig maar, want de heren hebben hun kunstje uitstekend onder de knie. Wat we hier hebben zijn dan ook tien sterke power metal composities die ondanks het gebrek aan originaliteit volledig overtuigen. Alhoewel het gros van het materiaal behoorlijk uptempo is hebben de heren melodie en afwisseling wederom niet uit het oog verloren, en weten zodoende je aandacht gedurende vijftig minuten van begin tot eind vast te houden. Alle songs zijn dan ook sterke composities en zwakke momenten kent deze plaat simpelweg niet.

Ook Kravljaca weet mij dit keer volledig te overtuigen. Dat hij zingen kon was al duidelijk, maar de man heeft zich in de afgelopen jaren duidelijk verbeterd en is er behoorlijk op vooruit gegaan. Hij klinkt niet alleen veelzijdiger, maar ook (tja, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) mannelijker en klinkt derhalve gemeender en vooral veel krachtiger. Dankzij zijn sterke performance komt het geheel ook krachtiger over en veel meer tot haar recht. Voeg daar een sterke productie en een mooie cover artwork aan toe en is het plaatje helemaal compleet. Alles bij elkaar is ‘Coast Of Gold’ de sterkste release van Thaurorod tot nu toe en een ijzersterke, prachtige power metal plaat die fans van bands zoals Dragonforce, Cellador, Power Quest, Dragonland en consoorten gerust in huis kunnen halen.