Cambrian - Point Of Origin

Cambrian - Point Of Origin

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Cambrian is een progressieve metal band uit Eindhoven die ooit is begonnen met het coveren van liedjes van de grote namen in de prog wereld, zoals Dream Theater en Symphony X. Na verloop van tijd begonnen de muzikanten eigen liedjes te maken die de nadruk leggen op dynamiek en diversiteit, het resultaat is het debuutalbum ‘Point Of Origin’. We kunnen in ieder geval spreken van een ambitieuze plaat, van de zes liedjes zijn er namelijk maar liefst vier méér dan negen minuten lang(!).

Muzikaal hebben de Eindhovenaren een geheel eigen stijl, hoewel de invloeden van bands als Dream Theater en Opeth duidelijk te horen zijn. De composities zijn, zoals beloofd door de band, erg dynamiek en divers, zo wisselt het tempo met regelmaat, of gaat het ineens van hard naar zacht. Hoewel er zeker potentie in zit moet ik helaas toch zeggen dat het niveau nog duidelijk van een jonge, beginnende, band is. Dat ligt niet aan één specifiek iets maar aan een aantal zaken. Allereerst moet ik het even hebben over de zang van Freek Rooijakkers, zijn stemgeluid vind ik niet heel erg mooi (misschien smaak), de zanglijnen vind ik niet altijd even sterk, en is er weinig variatie in zijn zang aanwezig. Ik heb erg het gevoel dat hij nog niet zo heel veel ervaring heeft als zanger, hopelijk kan hij wat vlieguren maken en wat stappen zetten. Zijn agressievere vocalen zijn trouwens een stuk beter. De keyboards van Lennart van der Leij zijn doorgaans best sterk, op hier en daar wat minder coole sounds na dan, en leveren Alex Mols op drums en Roy Nijssen op basgitaar een prima backline. Gitarist Ronald Kremers is een prima ‘rhythm’ gitarist en levert een aantal puike partijen af, maar zijn solo’s vind ik nog niet zo heel sterk. Als laatste dan de productie, zowel in de opnames als in het mix-werk was er duidelijk nog winst te behalen.

Het moge duidelijk zijn dat ‘Point Of Origin’ niet perfect is, toch is er duidelijk potentie aanwezig en heeft het album een aantal hele fijne momenten, zoals een groot deel van ‘Secret Place’ en het liedje ‘To Ashes’ (zonder het stukje met ‘oh tell me have you made yourself comfortable’ dan, dat vond ik niet zo best). De gastbijdrage van zangers Fenneke Pommer is overigens ook memorabel, die mag van mij wel vaker meedoen met Camrian. Ik ben erg kritisch, omdat ik hoop dat de heren op deze vlakken wat kan verbeteren, ik denk namelijk dat ze de potentie hebben om te groeien en wie weet wat er dan mogelijk is. Voor een debuutalbum, die op eigen houtje is gemaakt, is het best een goed album geworden, iets waar de heren van Cambrian wel trots op mogen zijn. Ik ben voornamelijk benieuwd wat ze met de volgende plaat gaan doen.