Battlesoul - Sunward And Starward

Battlesoul - Sunward And Starward

Label : CDN Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Elisabeth : Keer op keer besef ik dat alles wat onder de categorie folk metal valt altijd een uitdaging voor mij zal blijven. Dat is zeker niet omdat ik met het genre in het algemeen niets kan. Nee, want ik had zelfs in mijn tienerjaren een hele folk metal fase en ook vandaag kan ik een goede plaat in dat genre nog steeds erg waarderen, maar in mijn ogen is er gewoon zo veel dat bij folk metal fout kan worden gedaan. Iets wat mij persoonlijk direct afschrikt zijn bands die overdreven gebruik maken van blaas -en/of snaarinstrumenten die met behulp van keyboards en synthesizers geproduceerd worden. Dat bij metal elektronische gitaren horen is natuurlijk vanzelfsprekend, maar dan het folk aandeel verkloten met een plastic keyboardsound? Hoe authentiek is dat dan nog? Voor mij blijft het dus ook altijd spannend als ik een folk metal plaat mag recenseren. Wat gaan wij krijgen? Kippenvel of toch eerder kokhalzen? Maar genoeg geluld, ik zal mij nu op het enige belangrijke van deze review concentreren: Battlesoul.

Al snel blijkt dat ik zelden zo'n goed uitgevoerde folk/Celtic metal plaat tegenkwam. Verwacht geen vrolijke humpa, geen begeleidingsmuziek voor een vochtig avondje met rijkelijk drankmisbruik, maar folk metal met een hopeloze zwarte ziel. De Keltische invloeden zijn fors aanwezig en brengen een theatrale toon die hier en daar voor veel kippenvel zorgt. In ‘Sunward And Starward’ krijgen wij een goede portie black metal welke in combinatie met de invloeden uit death en zelfs heavy metal een ongelooflijke spanning toveren die geen ruimte voor verveling laat. Natuurlijk, de charismatische folk invloeden zijn er, maar voorziet de toch al zo sterk aanwezige sfeer met een nog fijner smaakje en rond het geheel heerlijk af. Wij hebben het hier dan over een bewuste inzet van een fluit, een klein keyboard introotje hier en een aantal akkoorden voor de achtergrondmuziek daar.

De combinatie uit al die genres en invloeden zorgt vaak voor een chaotisch karakter, maar Battlesoul lukt het met behulp van repeterende riffs en melodieën het gehele album met een dun rood draadje te verstrikken en laat een machtig en goed werkend compleet beeld ontstaan. Verwacht emoties zoals euforie, woede, verdriet, wanhoop, maar ook glorie welke nog eens versterkt worden door het gebruik van verschillende zangstijlen. De intelligente inzet hiervan: het pijn vervulde gekrijs, woedende, boze grunts, hymne-achtige zang en duetten en de opera die zelfs een vleugje lieflijkheid gebied, zorgen bijna voor een opera-achtige uitstraling. Battlesoul overtreft zichzelf met hun nieuwe album ‘Sunward en Starward’, wat ons dan weer een uitzonderlijk sterk, intelligent en authentiek folk/celtic metal album oplevert.