Lykantrop - Ve

Lykantrop - Ve

Label : Ewiges Eis Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : We hadden al rauwe black metal, symfonische black metal, depressieve black metal, nationaal socialistische black metal, industriële black metal, hel, we hebben zelfs rode en anarchistische black metal, folkloristische black metal en atmosferische black metal, maar daarbovenop komt nu ook nog lycantropische black metal. Lycantropie is een psychische aandoening waarbij iemand lijdt aan de waan dat hij in een dier verandert, zich voelt als een dier of zich als een dier gedraagt. De naam lycantropie is overgenomen uit de volksverhalen over mensen die in wolven veranderen, de zogenaamde weerwolven en zo zijn we bij het verhaal van Lykantrop gekomen, een nieuwe Noorse band die muziek maakt over weerwolven en het bijhorende landschap, zijnde de uitgestrekte wouden in Noorwegen.

Lykantrop is opgericht door Dyret (Dierlijk in Noors) en Dáublódir in 2017 en reeds binnen het jaar wordt met ‘Ve’ hun debuutalbum uitgebracht. Atmosferisch en weemoedig zwart metaal is wat dit tweetal ons brengt. Ouderwets met een ouderwetse productie die ons terugbrengt naar het begin van de jaren negentig. Grimmig, soms dreigend, soms treurig, maar bovenal zonder poespas. Geen ingewikkelde drumpatronen of technische hoogstandjes op gitaar, gewoon oude black metal met hintjes naar Darkthrone en consoorten. De vocalen van Dáublódir klinken guur en bezeten, maar hebben toch een melodieuze verhalende ondertoon.

Aanrader voor iedere die hard Noorse black metal fan die elke dag drie maal naar ‘Under A Funeral Moon’ luistert terwijl hij z’n corpse paint aanbrengt, voor verzamelaars van elke Noorse black metal plaat sinds 1992, voor gasten die 1500 euro spenderen aan een originele kopie op vinyl van Mayhem’s ‘Deathcrush’ of eventueel zelfs voor liefhebbers van primitieve black metal met demo kwaliteit, maar anderen kunnen dit met een gerust hart laten passeren.