Sacred Leather - Ultimate Force

Sacred Leather - Ultimate Force

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Verlang jij ook zo terug naar de tachtiger jaren en de hardrock en heavy metal zoals die in die tijd werd gespeeld? Dan heb je met het Amerikaanse Sacred Leather een prima band erbij. Deze band heeft – naar eigen zeggen – maar één missie; de ware essentie van heavy metal terugbrengen. Missie geslaagd zal ik maar zeggen, want hun debuut ‘Ultimate Force’ brengt je regelrecht terug naar de prille jaren 80. Verdomme, als ik het niet had geweten had ik gezworen dat we met een obscuur bandje uit die tijd te maken hadden. Denk maar aan bands zoals Hittman, Spitfire, Alien Force, Glacier of Sword (de Canadese heavy metal formatie welteverstaan) en consoorten en je weet wat je te wachten staat.

De riffs, de opbouw van de songs, de zang en de zanglijnen alsmede de sound en productie zijn alle typisch 80s, en het is de band ook erg goed gelukt om de sfeer van die tijd te recreëren. De zang wordt trouwens verzorgt door Dustin Boltjes, aka Dee Wrathchild, die o.a. bij Skeletonwitch de drums mishandelt, en de man heeft een sterke, mooi en typische 80s hardrock/heavy metal stem. Alles bij elkaar is dit album dan ook één heerlijke brok pure nostalgie. Wel moet ik zeggen dat niet alle songs van hetzelfde kwaliteit zijn. De (semi-)ballade ‘Dream Searcher’ slaat bijvoorbeeld totaal niet aan en is met haar speeltijd van meer dan acht minuten behoorlijk langdradig en op een gegeven moment saai. Datzelfde geldt voor de lange (dubbele) afsluiter ‘The Lost Destructor / Priest Of The Undoer’; de instrumentale tweede helft heeft simpelweg niet de nodige in huis om de aandacht vast te houden en verslapt op den duur, waardoor de plaat met langzaam en met moeite uitdooft. Met songs zoals ‘Power Thrust’, ‘Master Is Calling’, ’Prowling Sinner’ en het magnifieke titelnummer heeft het totaalplaatje echter genoeg te bieden voor 80s fetisjisten zoals ondergetekende, en voor fans van bovengenoemde bands en actuelere acts zoals Skull Fist, Enforcer, Axxion, Split Heaven, Existance en co. Absoluut een band om in de gaten te houden.