Hated - Breathless Art

Hated - Breathless Art

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : ‘Breathless Art’ is het debuutalbum van het Russische viertal Hated. Over de vier bandleden en de band zelf is online niet al te veel te vinden. Ja, er staan wat krabbels in het Russisch, maar die taal beheers ik niet. En dat het album is opgenomen in de Holy Tube studio in Orenburg en gemixed en gemastered is door Andrey Ivanenko is nu ook niet meteen informatie die van wezenlijk belang is …

‘Onbekend maakt onbemind’ zegt het Nederlands spreekwoord, maar daar is in het geval van Hated geen enkele sprake van. Hated speelt old school death metal en voegt daar zo nu en dan wat verfrissende elementen aan toe. Hated roept daarmee voorzichtig associaties op aan acts als Atheist, Death en Pestilence. Dat betekent weliswaar dat de band niet met echt iets vernieuwends tevoorschijn komt, maar mag je dat verwachten als ik ze meet aan de voorbeelden die ik net noem? Is het niet al voldoende dat ze associaties met deze acts tevoorschijn weten te halen? Voor mij wel.
De vocalen door zanger/gitarist Andrew herbergen de typische death metal rauwheid, af en toe afgewisseld met een hoge brul (‘Echoes Of Eternity). Op zijn vocalen zal ongetwijfeld wat op te merken zijn, maar zijn rauwheid sluit feilloos aan bij tracks. In de songs zoekt de band naar variatie in tempo en sfeer (‘Ocean Depths’), speelt het met de dynamiek (‘Emptiness is Form’) en maakt het daarbij volop gebruik van fraaie riffs. Een rauwe productie die ook voldoende ruimte geeft aan een goed doorkomende bas (‘Fall Of Reason’) maakt het half uur durende debuutalbum compleet.

‘Breathless Art’ is momenteel alleen nog in digitale vorm verkrijgbaar via de BandCamp pagina van het viertal of te beluisteren via YouTube. Het heeft mij al menig half uur luisterplezier geboden en was mij de aanschaf meer dan waard. Als old school death met progressieve invloeden jouw ding is, ben je jezelf minstens een luisterbeurt verschuldigd.