Deathwhite - For A Black Tomorrow

Deathwhite - For A Black Tomorrow

Label : Season Of Mist | Archiveer onder gothic metal

Vera : Uit totaal onverwachte hoek (VS) komt Deathwhite aanwaaien, een band die zich laat inspireren door de Engelse doom/gothic drievuldigheid Anathema, Paradise Lost en My Dying Bride, maar vooral ook de vroege Katatonia en Ghost Brigade hoog in het vaandel draagt. Qua melancholie en zang zijn er dan ook nog enige overeenkomsten met Riverside. Kortom, dit zit wel snor en veegt de vloer aan met al die Angelsaksische nu metal, groove metal en (emo, hard en metal)core bands uit de VS waar we al een eeuwigheid met een grote boog omheen trachten te lopen.

Deathwhite komt uit Pennsylvania (US) en werd opgericht in 2012. De onderhoudende doom/gothic rock van het illustere drietal dat zich hult in nevelen (bezetting onbekend) maakte de wereld kond van zijn bestaan met de EP’s ‘Ethereal’ (2014) en ‘Solitary Martyr’ (2015) en kreeg daar bijzonder lovende kritieken op. 2016 spendeerden ze aan het schrijven van dit eerste volledige album ‘For A Black Tomorrow’ dat opgenomen werd met producer Shane Mayer. Aanvankelijk ging dit in eigen beheer uitgebracht worden, maar Season Of Mist liet zijn fijne neus voor nieuw talent gelden en bood Deathwhite een contract aan. Goed zo!

We belanden met een zacht plofje in het midden van de jaren negentig, toen Amorphis, Moonspell en eerder vernoemde bands grote sier maakten. Aan ‘The Grace Of The Dark’ klopt immers alles. Dit had echt zomaar een track van Anathema kunnen zijn rond de eeuwwisseling (‘Alternative 4’ of ‘Judgement’). Dezelfde weemoed in de stem van de zanger en de melodieus raggende gitaren, terwijl teksten introspectieve beelden oproepen. Ook Katatonia is één van de grootste invloeden, dat wordt duidelijk wanneer we genieten van de vlotte gothic tijdens ‘Contrition’, het sensitieve ‘Poisoned’ en het bloedmooie ‘Just Remember’. Van begin tot einde is dit een verademing om te beluisteren, een moment om even stil te staan bij het hart in plaats van bij het verstand in deze hectische wereld. De balans tussen contemplatieve momenten en heerlijk rocken is perfect, zodat wildere passages naadloos aansluiten bij de melancholische boodschap van dit prachtige debuutalbum. Meer van dat!