Dawn Of Mankind - Before The Heart Stops Bleeding

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Deze Nederlandse band bestaat al sedert 2003 en werd oorspronkelijk opgericht als een old school hardcore band. Ze brachten in het verleden al twee EP’s uit en speelden heel wat shows. Toch duurde het nog tot eind 2017 voor ze een eerste langspeler uitbrachten. De old school hardcore is ondertussen al heel wat verder geëvolueerd naar metalcore met een stevige metal inbreng. Gelukkig werd die typische hardcore attitude gehouden door alles eenvoudig te houden en geen al te ingewikkelde songstructuren te spelen. Zo blijft het lekker straight to the face, alhoewel opener ‘One Hateful Thursday’ de luisteraar toch een beetje op het verkeerde been brengt. Het start ingetogen en bij momenten heeft het een licht dramatische ondertoon. Het is de ideale opwarmer voor wat volgt. Vanaf het tweede nummer ‘Parted Ways’ worden alle registers opengetrokken. Opvallend is de grote klep van zanger Sven Slokker. Hij lijkt wel over een onuitputtelijke bron van energie te beschikken en met alle woede brult hij alles omver. Door de heldere productie worden de drums vanuit je speakers naar alle hoeken van de kamer verspreid. Het gitaarwerk gaat van lekker bruut tot scherpe riffs en zelfs melodieus. Nergens slaat de verveling toe. Integendeel, hier en daar zijn er nog wat extra elementen toegevoegd die het album nog wat extra uitstraling geven. Zo werd er op het einde van ‘Never Thought’ zelfs een techno beat toegevoegd. Eindigen doen ze met ‘Welcome Home’ dat als hun eigen onvervalst anthem mag beschouwd worden. Deze jongens verdienen het om door een label opgepikt te worden dat hun de nodige publiciteit kan geven. Absolute aanrader voor fans van metalcore, hardcore en alles wat er omheen draait.