Usurpress - Interregnum

Usurpress - Interregnum

Label : Agonia Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Usurpress begon in 2010 als oldschool death band met een dikke dot crust, door de band zelf deathcrust gedoopt. Deze lekkere, ongecompliceerde rammeldeath was te horen op 'In Permanent Twilight' (MCD, 2011), debuutplaat 'Trenches Of The Netherworld' (2012) en op de split met Bent Sea (2013). Op ’Ordained’ (2014) hoorden we de eerste, kleine, koerswijziging: ietwat meer doomy en duister en zelfs een vleugje ‘70s rock / prog. Die koerswijziging werd doorgezet op het ijzersterke ’The Regal Tribe’ uit 2016, waar de mengeling van ‘70s, prog en oldschool death echt goed tot z’n recht kwam. De ommezwaai vindt nu voorlopig z’n hoogtepunt op deze nieuwste toevoeging aan de sterke discografie van dit Zweedse trio, ‘Interregnum’. De band was er blijkbaar zelf ook wel tevreden mee, want ze waagden er meteen maar een mini documentaire aan.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dit is wat mij betreft zonder enige twijfel is de sterkste, meest gevarieerde, meest meeslepende, melancholische en melodieuze plaat die Usurpress tot nu toe uitbracht – terwijl tegelijkertijd de oldschool death(/doom) liefhebber nog altijd heel aardig wordt bediend. Het drietal laat zich op ‘Interregnum’ bijstaan door sessie (jazz/fusion) drummer Stefan Hildman en (sessie) toetsenist Erik Sundström en die zet betaald zich uit. De drumpartijen zijn zeer sterk, gevarieerd, soms een heel klein beetje freaky, maar altijd vloeiend strak en in dienst van het nummer. Muzikaal biedt ‘Interregnum’ van doorweven, midtempo death tot sfeervolle, trage doomy en ietwat proggy tracks, vol (cleane) gitaar melodieën en toetspartijen. Soms ingetogen – of beter ingehouden. Dreigend. Gedreven. Melancholisch. Zwaar. Met zowel botte, goed gearticuleerde en venijnig uitgebraakte growls als cleane, melancholische zang. Gaat ze dit fans kosten, of anders gezegd, gaan de fans van het eerste uur dit goed trekken? Dat blijft de vraag, maar dat dit ze nieuwe fans op gaat leveren, staat sowieso als een paal boven water.
De band zelf omschrijft hun muzikale stijl inmiddels allang niet meer als deathcrust, maar noemt het tegenwoordig primitive and progressive death metal. Ik hoor een vleugje Vulture Industries, een vleugje Ayreon, een vleugje Bolt Thrower, een vleugje Edge Of Sanity, wat Paradise Lost, een miniem sprankje Steve Vai, wat Morbid Angel, Sonne Adam…

Achja, het zal. Wat ik vooral weet is dat we 40 minuten aan zware, melancholische, melodische, meeslepende death/doom voor onze kiezen krijgen. Dit is Usurpress anno 2018. Overtuigend. IJzersterke release van Agonia Records. ‘Interregnum’ komt uit op CD en op LP (zwart of goudkleurig vinyl). Wees er snel bij, de oplage is beperkt! Beste lezer: Wat. Een. Plaat. We zijn nog maar net begonnen met 2018 en nu al jaarlijst materiaal! Een diepe, diepe buiging naar de mannen van Usurpress.