Twilight's Embrace - Penance

Twilight's Embrace - Penance

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Bart M. : Twilight's Embrace brengt ons hun volgende wapenfeit in de vorm van EP 'Penance', opvolger van debuutalbum 'By Darkness Undone'. 'Penance' geeft ons vier nieuwe tracks en stuk voor stuk trekken deze nummers ons binnen in een melancholisch en betoverend geluidslandschap waarin we heel duidelijk het doomgenre vooral naar voren horen komen met hypnotiserende, herhalende riffs, vocals die dan weer black metalachtig, dan weer death metalachtig aanklinken en dit alles voorzien van een klagende sfeer die wordt opgeroepen door het door merg en been gaande gitaargeluid. Een duistere, tragische ambiance is het resultaat, en dit is voor de gemiddelde doom-liefhebber dan ook materiaal om je vingers bij af te likken.

Een heel aangename verrassing is de Paradise Lost cover 'It's Too Late'. Verrassend vanwege de keuze (het nummer is afkomstig van het album 'Host', dat niet door iedereen evenzeer wordt gewaardeerd vanwege zijn experimentele geluid) maar ook vanwege de uitvoering. Het origineel heeft eigenlijk een minimum aan instrumenten en geluid en Twilight's Embrace maakt er een oorverdovend nummer van, beginnend met cleane zang die op een gegeven moment overgaat in hartverscheurende death metal grunts die perfect de droevigheid en de tragedie van de tekst weten over te brengen. Ik denk als Paradise Lost dit nummer voor hun vorige release hadden geschreven dat het zo zou klinken als het op dit album klinkt. Zo'n prestatie vereist een grote mate van vaardigheid en die vaardigheid laat de band niet alleen op dit nummer maar op alle nummers horen.

Deze EP wordt naar eigen zeggen uitgebracht om iedereen te laten weten dat de band nog levend en wel is en dat is ze met dit album dan ook gelukt. Als je dacht er dit jaar een vroege lente aan zat te komen dan heb je pech, want 'Penance' weet de dagen voorlopig nog koud en grijs te houden.