Night In Gales - The Last Sunsets

Night In Gales - The Last Sunsets

Label : Apostasy Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Wie de opkomst van melodieuze death metal (Gotenburg sound) in de jaren negentig al volgde, zal toen vast ook kennis gemaakt hebben met Night In Gales. Weliswaar zijn ze van Duitse herkomst, maar op debuutalbum ‘Towards The Twilight’ (1997) en opvolger ‘Thunderbeast’ (1998) waanden we ons in Gotenburg. Het sierlijke gitaarwerk van Dark Tranquillity en In Flames uit die tijd, de rasperige, schreeuwerige vocalen van At The Gates, daar muntten deze albums in uit. Daarna volgde de band een experimentele koers op ‘Nailwork’ en ‘Necrodynamic’, waarna het stil werd. Deze stilte werd in 2011 verbroken door het uitstekende ’Five Scars’ dat ons verraste met enige doominvloeden en tragere songs.

Nu zijn we alweer zeven jaar verder, maar Night In Gales laat van zich horen met het zesde album ‘The Last Sunsets’. Het leert ons dat de gitaartandem Frank en Jens Basten nog steeds in goeden doen is en ons tien compacte songs (en twee rustgevende interludia) lang weet te onderhouden met Scandinavische energie. De grootste verandering die we moeten melden is de zang. In 2012 besloot Björn Goosses de band te verlaten om zich helemaal op The Very End te concentreren. Zijn plaats is nu ingenomen door zanger van het eerste uur (1995-96) Christian Müller, maar dit brengt weinig diversiteit teweeg: ook hij vult het plaatje met enigszins desperate en hysterische death metal zang. Zelfs met een -core randje. Muzikaal is ‘The Last Sunsets’ homogener dan voorganger ‘Five Scars’ zodat de songs toch net wat minder pakkend zijn dan voorheen. Het tempo ligt hoger, wat sommige old school liefhebbers zal behagen, maar ondanks het melodieuze, excellente gitaarspel, blijft ‘Five Scars’ toch onze favoriet. Luistertips: ‘The Mortal Soul’ (met gastzanger Mark Grewe) en het strakke ‘In Pain, In Silence’. We horen ook nog gastvocalen van Christian Mertens (Dark Millennium) en Martin Matzak (ex-Torchure) op dit album dat een uitstekende productie meekreeg van Dan Swanö en op de markt verschijnt met artwork van Costin Chioreanu. Er is dus niets aan het toeval overgelaten en deze Duitse degelijkheid levert extra punten op.