Into The Storm / Smooth Sailing - Split

Into The Storm / Smooth Sailing - Split

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Release type: Split cd

Bart M. : Into The Storm en Smooth Sailing, beide afkomstig uit Seattle, hebben besloten de krachten te bundelen op deze split EP, waarop ze beide ongeveer tien minuten speeltijd hebben. De reden voor de samenwerking is dat ze al jaren vriendschap, podia en oefenruimtes delen en het resultaat mag er wezen. Into The Storm bijt de spits af met twee nummers. Het eerste is een zware rechttoe reachtaan rocker die hier en daar een onheilspellende sfeer weet te creeëren door een interessant (op een goede manier) gebruik van de gitaren. Het tweede nummer (uiteraard genaamd 'So How Do You Explain All The Dead Unicorns') borduurt hier op voort met een rustige intro die al snel opbouwt naar iets heftigs om dan te ontaarden in een gesproken passage - die zelfs wat aanvoelt als 'Popular' van Nada Surf, maar resulteert wel in een veel heftigere finale.

Vanaf nummer drie neemt Smooth Sailing het stokje over met '4599272', een lekkere binnenkomer van nog geen minuut lang waarin alle elementen van een sterk nummer verwerkt zijn: stevig ritme, solowerk voor de gitaar en overtuigende zang. Maar laat die zang nou net hetgeen zijn wat ook het minpunt is van deze band. Op zich is er niks mis met een door metalcore-achtige woede doordrenkte stem, maar persoonlijk zou ik een dusdanig eentonig stemgebruik niet een heel album kunnen aanhoren. Gelukkig zijn de drie hieropvolgende nummers niet te lang. Smooth Sailing zit muzikaal wel echt heel goed in elkaar, met veel verschillende ritmes die elkaar opvolgen als een sneltrein en fijne stukjes solo die op de juiste momenten over de ritmes heen gegooid worden. Dat ze ook sferische passages kunnen spelen bewijzen ze in de laatste twee minuten van hun afsluitende nummer 'Hey Girl Egg Roll Dave Grohl'.

De plaat luistert lekker weg en voor je het weet ben je aan het eind gekomen (en druk je gewoon weer op play). Zelf had ik het interessant gevonden als de bands ook een nummer samen hadden gespeeld en opgenomen (wel met de zang van Into The Storm dan), maar dit is een goede manier om fans van de één kennis te laten maken met de ander.