Funerary Bell - Undead Revelations

Funerary Bell - Undead Revelations

Label : Saturnal Records | Archiveer onder black metal

Dennis : Grappig om te zien dat de fakkels in de handen van de leden van Funerary Bell op hun bandfoto gemaakt zijn van strakke vierkante vurenhouten balken uit de bouwmarkt, terwijl er in de Finse bossen toch zo veel mooi geschikt hout voor een stoere black metal fakkel moet liggen. Ik kan er wel om lachen.

Funerary Bell uit Finland presenteert met ‘Undead Revelations’ hun tweede studio album dat op 23 februari wereldwijd via Saturnal Records wordt uitgebracht. De band bestaat inmiddels al een dikke tien jaar en bracht tot op heden drie EP’s uit en één volledig album getiteld ‘The Coven’ dat volgens mij redelijk positieve kritieken ontving. Voor mij is ‘Undead Revelations’ een eerste kennismaking met Funerary Bell en ik heb er eerlijk gezegd gemengde gevoelens over. De Finnen spelen een soort van occulte black heavy metal of death met een behoorlijke old school vibe. Bij tijd en wijle raakt de muziek van Funerary Bell je echt maar dan weer verzand de band weer in een zee van middelmatige composities. Er wordt hard gewerkt om een duistere sfeer neer te zetten op het album, maar doordat de songs nooit écht spannend worden en de scherpe randjes ontbreken, gaat het geheel een beetje aan mij voorbij. De band bedient zich van redelijk simpel riffwerk dat versiert is met enkele duistere leads. Het drumwerk is redelijk recht toe recht aan, midtempo tot snel, maar vooral de ronkende basgitaar vervuld een hoofdrol in het rauwe geluid van Funerary Bell. De zang van Invoker of The Shadows is even wennen, vooral in opener ‘Come Undone’ waarin met een eigenzinnige heldere stem wordt gezongen, maar vanaf het tweede nummer ‘Goat of Mendes’ wordt gelukkig een wat rauwere stem gebruikt.

Wat mij betreft is de atmosferische old school heavy black metal van Funerary Bell iets te middelmatig om echt op te vallen en is dit een release die snel in de vergetelheid zal raken, hoe spijtig dan ook.